Tja, en dan mijn eigen inzending.
Vooraf is het misschien goed te melden dat dit helemaal niet "mijn ding" is. Als Frans niet dit idee had geopperd, zou ik het zeker niet hebben opgevoerd als opdracht voor week 3. Aan de andere kant is het voor mij een uitdaging om er toch wat van te maken.
Waarom is het niet "mijn ding"? Ik vind het knap lastig om verschillende onderwerpen te combineren tot een fraaie compositie. Iets wat er zo eenvoudig uitziet, is het vaak niet.
Bij deze opdracht heb ik gebruik gemaakt van de tekst die Frans heeft toegevoegd aan zijn eigen foto. Ik besloot naar aanleiding daarvan dezelfde aanpak te volgen. Ik pakte de spullen en ben ze maar gewoon neer gaan zetten. Wat me gelijk opviel is dat je het jezelf vreselijk moeilijk maakt door teveel de hoogte in te gaan, dus gelijk maar een kleiner flesje en glas gepakt. Vervolgens heb ik de druiven, de kaas er zo goed en kwaad maar bij geplaatst. Uiteindelijk besloten om toch nog wat crackers en een mesje toe te voegen. Dat mesje leverde me nog wel wat hoofdbrekens op omdat een logische plek nog niet zo snel gevonden was. Ook vond ik dat een plat kaasje niet bij de compositie paste. Kaasje doormidden gesneden en gestapeld en het mesje er naar ingestoken.
Vervolgens heb ik nagedacht over een achter- en ondergrondje. Omdat ik geen zin had om met een wit laken aan de slag te gaan (kreukels, verlichting) besloot ik maar het plankje mee de tuin in te nemen. Plankje neergezet, wat herfstbladeren er omheen gedrapeerd en vervolgens een foto gemaakt. Omdat het licht niet optimaal was, een stap opzij gezet en toen deze foto gemaakt. In de haast had ik nog vergeten om de fles mee te draaien, zodat het etiket er recht op staat, maar ach, dat mag de (mijn) pret niet drukken.
Al met al:
- bij elkaar zoeken van de spullen: 5 minuten
- compositie maken: 15 minuten
- aantal foto's tot geslaagd: 10 stuks (3 binnen en 7 buiten)
- foto bewerken, crackers met kaas eten, wijn dringen, foto uploaded en plaatsen met wat tekst er omheen: 1 uur en 10 minuten

EXIF Summary: 1/400s f/3.0 ISO100 105mm
(wellicht had voor de compositie de scherptediepte iets groter gekund, maar ik wil de de achtergrond er niet te scherp op hebben).