Tja... als je al wat onderwerpen hebt doorgelezen en je wilt toch nog de tips hier hebben, dan wordt dat wel een herhaling van hetgeen je al weet

Iedere fotograaf koopt 3 statieven in z'n leven:
- De eerste: goedkoop, want sluitpost, die is te licht, blijkt niet stabiel, kop draait alle kanten op.
- De tweede: zwaar stevig en stabiel, want je hebt de ervaring van de eerste en compenseert die door over te dimensioneren.
- De laatste: lichtgewicht, goede hoogte, sterk en stevig.
Ik had een goedkoop statief met geïntegreerde kop die er dus niet vanaf kon, maar die hoefde ik er ook niet los bij te kopen. Nadeel van dat statief was:
- Hij was zwaar, waardoor ik hem liever niet mee nam.
- Hij was niet zo eenvoudig in gebruik, waardoor je niet snel kon handelen.
- Hij had een constructie waardoor de poten slechts beperkt van elkaar af worden gezet. Hij kon niet laag bij de grond.
- Hij was goedkoop afgemonteerd, waardoor er plastic dingetjes vanaf van dat materiaal.
- Hij had een slechte kop, waardoor hij moeite had om mijn camera met zwaarste lens in elke positie goed vast te houden.
Een goed statief is klein, licht van gewicht, kan een behoorlijk gewicht dragen, kan heel laag worden gebruikt (al dan niet via het omdraaien van de middenzuil) maar ook op de voor jou juiste hoogte worden ingesteld, is stabiel in alle omstandigheden, is duurzaam afgewerkt en is eenvoudig in gebruik. Dat alles maakt dit statief duur. Daarnaast heb je bij zo'n statief ook eens een goede statiefkop nodig. Hoe meer onderdelen je uit bovenstaande opsomming wegstreept, hoe goedkoper je statief wordt. Bedenk tot slot dat een echt goed statief, een statief is die je meeneemt op je foto-avonturen.
Ik heb nu een lichtgewicht statief (bewuste keuze) met een statiefkop die 30kg kan vasthouden (volgens de specificaties). Het klemvermogen van de kop is in ieder geval voldoende om de camera met zwaarste lens stabiel vast te houden in elke positie. Mijn oude statief kon dit niet. Het lichtgewcht statief(je) kan mijn zwaarste combinatie van camera + lens dragen, is eenvoudig in gebruik, duurzaam afgewerkt en ik kan het op ooghoogte instellen. Ik kan het statief wat stabieler maken door aan een haakje aan de middenkolom een gewicht te hangen (bijvoorbeeld mijn fototas). Mijn middenzuil kan ik omdraaien, zodat ik met mijn camera heel laag bij de grond kan komen.
Ik ken helaas geen fotowinkels in de buurt van Leiden die een behoorlijk assortiment statieven in de winkel hebben staan, maar misschien kan iemand anders je aan zo'n adresje helpen.