Citaat:
Heb er nu een aantal keren naar gekeken omdat de dieptewerking in het gelaat, als gevolg van dodge & burn technieken, voor mij wat wringt.
Franske toch...die dodge en burn techniek, gebruik ik al sinds 10 jaar niet meer, dit is een heel destructieve techniek, waar ik echt niet van hou.
Xafke is daar een grote fan van, ik echt niet, die tool heb ik zelfs uit PS gegooid
Na al die jaren fotograferen, ben ik echt tot de conclusie gekomen, dat je een foto "maakt" bij het afdrukken
Met ervaring en gevoel, je "licht" leren "zien", is het toch mogelijk boeiend licht op te bouwen ?... is dit gemakkelijk ?
Nee, zeker niet !...maar eens je het onder de knie krijgt, wat een plezier beleef je eraan !
En soms zit ik er zelfs ook naast, maar dan begin je gewoon terug opnieuw met een andere instelling of opstelling,
er zijn duizenden mogelijke variaties van licht !
Mijn shoots duren gemiddeld 8 uur, het is dus hard werken voor iedereen die uitmaakt van het team , model, MUA, enz
Ik besteed natuurlijk ook steeds aandacht aan plezier en goed gevoel, belangrijk om die 100% uit iedereen te trekken
En natuurlijk gebruik ik Lightroom, en Photoshop CC voor mijn ZW omzettingen, die tools zijn er om te gebruiken,
net zoals vroegen in de donkere kamer, kon je contrast en intensiteit aanpassen.
Maar behoed me aub van die dodge & burn

Als andere D&B goed vinden, is dit natuurlijk OK voor mij, ieder zijn voorkeur workflow...
Grtz, DD.