Verkeerde schroef tripod

Plaats reactie
bjornc
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee

Verkeerde schroef tripod

Bericht Geplaatst:

Statief schroefdraad is normaliter altijd hetzelfde. (3/8" UNC) Dus dit is een afwijkende maat.
Je zou wellicht een adapter kunnen vinden, maar jij moet van een dikke naar een dunne draad. Dat is echt lastig.
Ik zou de tripod terug sturen, en een andere kopen.
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid
Geslacht: Man

Re: Verkeerde schroef tripod

Bericht Geplaatst:

1/4 - 20 UNC (1/4 inch diameter met een spoed van 20 omwentelingen per inch, Unified Thread Standard), en
3/8 - 16 UNC (3/8 inch diameter met een spoed van 16 omwentelingen per inch, Unified Thread Standard)

of 1/4 - 20 BSW (British Standard Whitworth)
en 3/8 - 16 BSW (British Standard Whitworth)

Gebruikelijk zijn de Engelse schroefdraden 1/4" x 20 BSW en 3/8" x 16 BSW. (De Amerikaanse 1/4" x 20 UNC en 3/8" x 16 UNC passen ook)

1/4 inch is ruim 6 millimeter doorsnede, (1 inch delen door 4)
3/8 inch is circa 9,5 millimeter doorsnede.

Om niet te verdwalen in de cijfertjes: je hebt er eentje met de "kleine" draad of de "grote" draad.

Jij hebt dus een adapter nodig van 3/8 inch (grote schroefdraad) naar 1/4 inch (kleine schroefdraad). Die zijn gewoon te koop, even googlen.
Nu heb ik geen plaatje van de situatie (je tripod) gezien, dus weet niet of je de 3/8 inch schroef niet gewoon kunt vervangen voor een 1/4 inch. Als dat kan, dan heeft dat volgens mij de voorkeur.

De door jou gevonden "6-in-1 1/4" 3/8" Tripod Screw Mount Bracket Holder Camera Spigot Convert Adapter" is volgens mij ook een oplossing (als ik het plaatje goed interpreteer).
- je draait eerst het dingetje linksboven op de foto op de schroef
- vervolgens het dingetje in het midden
waarna je camera op de kleine draad kan worden gemonteerd.

Nadeel van die adaptertjes is dat je camera dus "op een stokje" komt te staan in plaats van strak op de camera-plate.
Misschien moet je wel een camera-plate aanschaffen, wellicht als onderdeel van een statiefkop... maar of dat kan bij jouw bendable tripod? :dk

...anders is terugsturen misschien wel de beste optie.
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ik lees dat de tripod is voorzien van een "Universal (1/4-inch -20 screw) digital camera link attachment".
Kun je bevestigen dat de schroefdraad 1/4 inch is, dus een doorsnede heeft van ongeveer 6mm?

Alle DSLR's hebben een gaatje voor een schroef met doorsnede van 1/4 inch.

Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Volgens mij heb je dit nodig: een 3/8 inch naar 1/4 inch adapter

Omhoog Profiel Foto's
xafke
Lid
Lid

Verkeerde schroef tripod

Bericht Geplaatst:

Dit is idd heel gek.
Gezien de prijs is terugsturen geen optie. Er aan prutsen met adapters is ook maar niets. Ik zou de verkoper voorstellen een groot deel terug te betalen gezien het product niet overeenstemt met wat geadverteerd is.
En verder uitkijken naar iets anders.
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Verkeerde schroef tripod

Bericht Geplaatst:

Zo zie je maar. Ook al komt het van ver, het product voldoet gewoon aan de specificaties.
Veel plezier met deze bendable tripod. Krijgen we ook een foto te zien waarbij je gebruik hebt gemaakt van dit nieuwe speeltje?
Omhoog Profiel Foto's
Wim
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Marrleen schreef:Het is opgelost! Blijkbaar zat er een soort schroefje overheen, maar die zat zo strak vast dat ik hem met mijn handen er niet af kreeg. De kleinere schroef zat daar dus onder maar heb hem los gekregen met een tangetje.
stond ook onder in de beschrijving.
Omhoog Profiel Foto's
xafke
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Please Note:The link attachment screws into most digital camera sizes and is removable,the outer is the 3/8'' screw,and the inner is the 1/4'' screw,when you need the smaller screw you just need to remove the outer screw with the screwdriver.
Wat stom dat we dit niet gezien hadden.

Nu, het blijkt opgelost te zijn. Veel succes ermee alvast.
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Verkeerde schroef tripod

Bericht Geplaatst:

Ik heb nog 3x moeten kijken om de tekst die Xafke heeft aangehaald in het citaat ook te zien. Inderdaad stom dat we dit niet eerder gezien hebben. Wim maakte daarvoor ook al die opmerking, maar ik kon niet ontdekken waar hij dat dan gezien had. :dash
Omhoog Profiel Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Camera's, lenzen en toebehoren”