Ja Maurice is ben niet zo een fan van Metz. Heb er geen goede ervaringen mee.
Nu, ik ben blij te horen dat jij er wel goede ervaring mee hebt.
Misschien moet ik eens mijn mening herzien en hun laatste nieuw materiaal eens onder de loep nemen.
Het klopt dat de 602 beetje "plastiek" is. De kabeltjes/stekkertjes dat je er kan op aansluiten zijn zeer gevoelig aan schade. Dat klopt.
De 560 flitsen zijn echt wel goed hoor. Ik heb er ooit eentje laten vallen in een pot verf LOL, niets aan de hand, werkt nog steeds.
Als ik zie wat ik bij ander merken er allemaal bij krijg voor een prijs die dan soms maar de helft is dan weet je het wel snel.
Ik ben nogal kooplustig

en heb behoorlijk veel spul van yongnuo liggen.
Van hun flitsen heb ik bijna alle modellen dat passen op Canon. Dus ik kan al wat vergelijk maken. soms doe ik ook setups waarbij ik probeer zoveel mogelijk flitsen te combineren en dan is het even knutselen om te zoeken wat met wat nog compatible is met elkaar.
Zo zend de 560 TX signalen uit in groepen A tot F maar ook een signaal dat compatible is met de 602 OF 603 (moet je instellen op de 560 TX)
Voordeel:
Ik heb bv flitsen 560 iv en die luisteren naar de groepen B en C.
Maar ik heb ook nog oude flitsen 560 ii waar een 602 receiver onder gaat.
Die luistert sowieso dan naar groep A ook al kan je er geen groepen op instellen.
Dus in deze setup kan ik al mijn flitsen sturen vanuit mijn 560 TX
Zo kan ik al snel een setup maken met een hoofdlichtje, een fill en de rest om de achtergrond uit te lichten. Mijn achtergrond gaat op group A, hoofdlicht op group B en mijn fill op C.
Bij uitbreiding gebruik ik die ook al eens in studio alhoewel ik daar meer met het skyport systeem werk van Elinchrom en die is niet compatible met yongnuo. Dan moet ik in slave mode gaan wil ik een yongnuo inzetten als haarlichtje bv.
Er is ook een ander systeem van yongnuo dat werkt met TTL en HSS. (de 600 ex rt) Is nog zeer recent materiaal maar is totaal niet compatible met het "oude" 602/603 signaal en dus ook niet compatible met 560 TX. Het bootst het Canon RF signaal na en is dan ook compatible met de nieuwste Canon flitsen.
Waarom het je dat nodig?
Wel HSS laat ons toe met open diafragma in volle zon buiten te werken op zeer snelle sluiters. Dat is niet mogelijk met alle "oude" technologie.
Je kan met het oude systeem ook buiten werken in volle zon maar dan moet het diafragma dicht en/of een ND filter voor de lens.