HSS zet je in om 1 van de 2 volgende redenen:
- je wil snelle sluiters (sport en snelle actie)
- je wil een kleine DOF (open diafragma om onscherpte te bekomen in de achtergrond)
Voor de snelle sluiters is er geen alternatief zonder HSS.
Voor de DOF zetten we gewoon ND filters in. En dat gaat heel goed.
Hou er wel rekening mee dat bv in volle zon, je veel kracht nodig hebt om de zon te "overpoweren" Als ik het moet oplossen met speedlites dan zet ik er gewoon 4 in cascade. En wil ik een stop meer dan worden het er 8.
Onderschat ook niet de kracht van een speedlite. Bij volle zon moet je dan wel geen lichtomvormers inzetten want daar zit dan weer teveel verlies op.
Bij een bewolkte hemel heb je voldoende aan 1 speedlite voor een headshot. 2 speedlites voor een full body shot. Draai diafragma dicht of zet er een ND filter voor en je broodje is klaar.
vb:
licht bewolkte dag
1/250
F5
2 speedlites 560 iv elk op een statief. Eentje op links en eentje op rechts. (flitskracht weet ik niet meer maar ik herinner me wel dat de eerste testfoto overbelicht was en ik de flitskracht heb moeten doen dalen.)
1 controller 560-TX

Ik had eerst met een lichtmeter gemeten hoeveel ik nodig had om het aanwezige licht binnen te laten met 1/250 in gedachten. Kwam ik zo op F5 uit.
Dan heb ik via trial en error de flitskracht ingesteld.
Zoals je ziet gebruik ik hier GEEN snelle sluiter en GEEN kleine DOF.
Wilde ik bv naar F1.2 gaan (wat een beetje onzin is in dit beeld) dan moest ik er gewoon mijn ND filter voor zetten en verder niets aanpassen.