Het is 24 aug 2025 18:28

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Jongetje na ongeluk
 Jongetje na ongeluk
BerichtGeplaatst: 09 maart 2016 22:40 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Hallo allemaal,

Al eerder heb ik de afgelopen tijd wat foto's gedeeld van incidenten. Wat opmerkingen en tips op gekregen waar ik hoop iets mee te kunnen. Kort komt het er op neer dat er te weinig verhaal in de foto's zit, dat een foto vaak bij mij niet genoeg verteld. Totaal niet erg om te horen vind ik dat, ik zie het alleen maar als punten waarop ik me moet ontwikkelen. Er is lang niet altijd mogelijkheid om de perfecte foto te maken bij ditsoort dingen. Maar als ik heel eerlijk ben vind ik dat ik me daar niet achter schuil mag houden.

Nu weer een nieuwe (kleine serie) van mij. Vandaag is er een aanrijding gebeurd tussen 3 auto's waarbij een klein jongetje gecontroleerd moest worden door de ambulance. op foto 1 het jongetje dat met de verpleegkundige mee loopt naar de ambulance. Op foto 2 het jongetje dat kijkt naar de brandweer die aan het proberen is de auto's van elkaar af te halen(zaten met de trekhaak vast aan elkaar). In zijn hand heeft hij zijn net gekregen trauma beertje.

Ik zou zeggen, brand los! Ik denk niet dat dit de perfecte foto's zijn. Maar ik hoop dat hier al iets vooruitgang in te zien is.

1.
Fotografie

2.
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Jongetje na ongeluk
BerichtGeplaatst: 10 maart 2016 11:12 
Lid

Bezwaar bewerken: Nee
Volgens mij zijn beide foto`s niet scherp.
Ik vind dit soort foto`s in de krant verschrikkelijk, net als 112 weekend op TV, soort van ramptoerisme.
Sorry :nee
Je zal je kind maar zo op een forum zien na een traumatische ervaring.
Oorlog-journalistiek is een totaal andere verhaal.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Jongetje na ongeluk
BerichtGeplaatst: 10 maart 2016 12:18 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ook ik vind de foto's niet scherp genoeg.
Ook gebeurt er niet veel.
Daarbij zie ik alleen maar ruggen.
Ik denk dat, wanneer je het allemaal wat meer wilt laten spreken, je de ruggen moet zien te vermijden.

Daarnaast ben ik het wel een beetje met Cormorant eens dat je bij dit soort fotografie al snel vervalt in een soort ramptoeristische plaatjes.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Jongetje na ongeluk
BerichtGeplaatst: 10 maart 2016 12:35 
Lid
Fotografie

Ik sluit me bij bovenstaande reactie aan. Ik vraag me trouwens wel af hoe je van dit soort gebeurtenissen wel goede foto's kunt maken.
Omdat er nauwelijks iets te zien is op beide foto's, hebben ze voor mij trouwens weinig nieuwswaarde.
Wellicht is het een idee om de serie wat groter te laten zijn dan 2 foto's.

Jongetje na ongeluk
BerichtGeplaatst: 10 maart 2016 13:26 
Lid

Oke duidelijk! Altijd een moeilijke situatie. Wanneer is het ramptoerisme en wanneer persfotografie. Zonder deze tak van fotografie zal er weinig nieuws te zien zijn op internet. Maar goed daar kan je eindeloos over praten.

Over het ruggen vermijden, ja ik heb foto's van de voorkant. Maar die probeer ik juist te vermijden om zo slachtoffer minder/niet herkenbaar in beeld te brengen. Vandaar mijn bewuste keuze om de ruggen te publiceren.

In het vervolg zal ik kijken hier iets langere serie's neer te zetten

Jongetje na ongeluk
BerichtGeplaatst: 10 maart 2016 19:48 
Lid
Fotografie

Pers fotografie is voor mij ook emotie. Dat kan zowel blijdschap als verdriet zijn. Dat wil ik dan ook zien. Als die emotie dan ook nog overkomt bij de beschouwer is ie geslaagd. Ik snap dat je als fotograaf zelf wel een grote hobbel moet nemen. Gr. Harry

Jongetje na ongeluk
BerichtGeplaatst: 11 maart 2016 13:25 
Lid
Fotografie

Lastig, inderdaad ook om het label ramptoerisme te voorkomen. De grens is heel dun... Voor mij is een foto bij een nieuwsmedium (krant/nieuwssite/journaal) een nieuwsfoto, op een forum vind ik het al snel ramptoerisme (zie mij eens mooie foto's van rampen maken).. In dit geval mis ik weer emotie, context al beter als bij vorige foto's.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Jongetje na ongeluk
BerichtGeplaatst: 11 maart 2016 13:31 
Lid
Fotografie

De foto's op je website vind ik veel beter dan die je hier toont. Waarom is dat?

Je timmert trouwens er goed op los! :upc

Jongetje na ongeluk
BerichtGeplaatst: 11 maart 2016 16:32 
Lid

De grens is inderdaad heel dun. Gister ook weer redelijk conflict gehad met een omwonende. Maargoed dat blijf je houden en dan is het de kunst om het zo klein mogelijk te houden en begrip te tonen.

Maar goed, even weer ontopic. Ik hoop dat ik niet als ramptoerist gezien wordt. De foto's die ik hier plaats zijn puur voor mijn website en hoop ik uit te leren. Ben blij om te horen dat er al iets vooruitgang in zit, ik ga me best doen om nog veel verder te groeien!

Mag ik vragen wat je aan de site beter vind Henry? Is dat omdat er grotere serie's te zien zijn? Volgende keer ga ik proberen hier al een iets grotere serie neer te zetten. Voorheen had ik het idee om alleen de beste foto's neer te zetten (althans die in mijn ogen het beste zijn).

Ben er de laatste tijd steeds meer op los aan het timmeren, ben manieren aan het zoeken om de site beter te laten lopen. Zitten nog wel wat grotere veranderingen aan te komen. Momenteel achter de schermen hard aan het werk om dit realiseerbaar te maken. Maar prio ligt nu even meer bij de opdrachtgevers wat ineens storm loopt.

Jongetje na ongeluk
BerichtGeplaatst: 11 maart 2016 18:00 
Lid
Fotografie

Niet alleen de serie, maar ook foto's waarop meer te zien is en de gezichten zijn daar beter zichtbaar. De foto waar bijvoorbeeld het beertje wordt overhandigd vind ik beter dan de foto die je hier hebt geplaatst,

Fotografie

Jongetje na ongeluk
BerichtGeplaatst: 11 maart 2016 20:29 
Lid
Fotografie

vind dat de treacties je wat tekort doen.
De eerste vertelt een verhaal en er is menselijke interactie.
De tweede is een mooi vervolg.
Ook zonder het beeld van Henry kun je begrijpen dat de beer ter plaatse is gekregen en het jongetje betrokken is bij.

Dat ik persoonlijk vind dat foto's van ongelukken geen enkele nieuwswaarde hebben doet daar niets aan af.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp