Het is 18 jul 2025 13:39

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Schor... (2)
 Schor... (2)
BerichtGeplaatst: 16 maart 2016 15:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nog maar ééntje van het Schor bij Baarland. :)

Fotografie

Nikon D7100
12-24mm F/4
F/16
1/30 sec.
ISO-200
-0.3 belichtingsafwijking
12mm

Laatst bijgewerkt door Matthijs op 16 maart 2016 15:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Schor... (2)
BerichtGeplaatst: 16 maart 2016 15:41 
Lid
Fotografie

Een sluitertijd van 1/30sec kan, maar ik zou eerder de ISO op 400 of 640 zetten om zo een snellere sluitertijd te kunnen gebruiken. Ook al fotografeer je met 12mm, een lichte beweging is zo gemaakt.

Je hebt weer een mooi landschapsplaatje gemaakt. Volgens mij op dezelfde dag als je vorig geplaatste foto van Schor, tenminste... als ik naar de lucht kijk.

Bij het maken van een landschapje is het verstandig om je statief in te zetten in combinatie met een ontspanner. Het levert je scherpe plaatjes op. Een statief is ook goed voor het opbouwen van wat extra spieren. ;)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Schor... (2)
BerichtGeplaatst: 16 maart 2016 16:17 
Lid
Fotografie

Thanks Henry!! :up

Deze is inderdaad dezelfde middag genomen. :)

Ik had de ISO-waarde al wat hoger gezet omdat het ook al wat donkerder werd. Soms werkte ik vanuit de hand en soms weer vanaf statief. Deze is vanaf een statief genomen, met een zelfontspanner.
Hoge ISO-waardes vallen toch al snel op, hier bij 200 al best wat ruis te zien!
Daar moet ik wel bij zeggen dat de bewerking van mij ook wat ruis in de foto brengt.

Schor... (2)
BerichtGeplaatst: 16 maart 2016 16:21 
Lid
Fotografie

Ik kan me niet voorstellen dat je met jouw Nikon D7100 al bij ISO 200 last hebt van ruis.
Ik denk eerder dat de ruis veroorzaakt wordt door je manier van bewerken.

Ik zie dat je het bestand wel erg veel verkleind (naar 190kb). Probeer eens de bestanden die je plaatst rond de 400kb te houden. Dit komt de kwaliteit ten goede.

Schor... (2)
BerichtGeplaatst: 16 maart 2016 17:55 
Lid
Fotografie

Erg mooie compositie.

Arno

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Schor... (2)
BerichtGeplaatst: 16 maart 2016 19:08 
Lid
Fotografie

Mooi beeld, sereen en diep. Vraag me alleen af of je de lucht iets donkerder hebt gemaakt, of onderzijde wat lichter, voelt een weinig uit balans :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Schor... (2)
BerichtGeplaatst: 17 maart 2016 11:50 
Lid
Fotografie

Weer zo'n desolaat en destructief landschap maar dat komt de inhoud ten goede. Mooi maar twijfel aan de scherpte.

Schor... (2)
BerichtGeplaatst: 17 maart 2016 17:40 
Lid
Fotografie

Hartelijk dank voor jullie reacties!

@Henry,
Nee, klopt. ISO-200 levert nog geen ruis op. Meer de nabewerking vrees ik.

Ik moet onder de 200/300 KB blijven omdat ik de foto's ook op andere site's zet. :)

@Mendel,

Ik heb de voorgrond lichter gemaakt. :)

@Gray44,

Terecht, hij is ook niet optimaal. :)

Schor... (2)
BerichtGeplaatst: 17 maart 2016 18:24 
Lid
Fotografie

Het is niet verstandig om foto's op te lichten, daar introduceer je immers ruis mee in de foto. De term die in dit verband vaak wordt genoemd is ETTR (Exposing To The Right, in het Nederlands: naaar rechts belichten). ETTR verwijst naar het histogram. De grafiek kun je beter meer meer rechts hebben dan (veilig) in het midden. Door naar rechts te belichten wordt je foto dus lichter (de lichte pixels zitten rechts in het histogram, de donkere zitten links). Als de gemaakte foto bij het bekijken op de computer naar jouw zin te licht is, dan kun je deze eenvoudiger donkerder maken. Hierbij introduceer je geen ruis, maar verdwijnt ruis.

In plaats van ETTR heb jij hier ETTL toegepast (Exposing To The Left), waarmee je de foto donkderder maakt, zie je -0.3EV belichtingscompensatie. De voorgrond vond je te donker en ga je vervolgens oplichten (en dus ruis introduceren in je foto).

Mijn tip nr 1: kijk naar het histogram en als je ziet dat het histogram nog iets meer naar rechts kan, dan +0.3EV of 0.7EV toepassen, maar liever niet -0.3EV.

Mijn tip nr 2: download een app op je telefoon waarmee je de hyperfocale afstand kunt bepalen. Op mij IPhone heb ik bijvoorbeeld Field Tools. Werkt eenvoudig en kost niks. Als je landschapjes schiet op de hyperfocale afstand heb je een optimale scherpte in je foto. Als je een onderwerp hebt wat hoe dan ook scherp moet zijn (bijvoorbeeld een boomstam), dan kun je daarop scherpstellen, maar je kunt via de app ook eenvoudig zien of het onderwerp binnen de scherptediepte valt van de hyerfocale afstand. Als het onderwerp er niet binnen valt, dan kun je met de app eenvoudig bepalen bij welke scherpstelafstand hij er wel binnen valt. Uiteraard kun je ook gewoon op het onderwerp scherpstellen, maar dan zal zeer waarschijnlijk de scherptediepte niet maximaal zijn.

Just my 2 cents. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp