Daarom ook mijn opmerking over de prijs, het experimenteren en de Cokin setjes. Ik wil hier helemaal niet beweren dat Cokin slechte spullen maakt. Cokin levert ze echter in verschillende kwaliteiten (A, P, X-PRO en Z-PRO). De A-serie lekker laten liggen en niet aanschaffen.
Wist je dat je dit soort goedkope Cokin P-setjes via Ebay (china, korea) nog veel goedkoper kunt aanschaffen? Ook besteld in Duitsland ben je nog goedkoper uit.
Ik weet niet welke diameters je lenzen hebben, maar anders is een filterhouder met vierkante filters en een setje verloopringen ook een optie. Kun je de filters op al je lenzen gebruiken. Een verloopring (step up ring) kost je op Ebay slechts €1,- per stuk. Stel je lenzen hebben allemaal een verschillende diameter, dan ben je slechts €4,- kwijt aan verloopringen. Er zijn zelfs aanbieders die een Cokin P houder met een complete set step up ringen aanbieden voor minder dan €2,-. De kwaliteit is niet super, maar ze doen wel wat ze moeten doen.
Een setje filters met een filterhouder kun je ook al kopen voor minder dan €46,-. Er zitten in dat setje veel meer filters dan de vijf die aangeboden worden via MP. Het polarsatiefilter achter de link op MP moet wel een circulair polarisatiefilter zijn, want aan een lineair polarisatiefilter heb je er niks. De advertentie op MP geeft je die uitsluitsel niet. Aan een aangeboden UV filter heb je niks (oke, soms beschermt het je frontlens), maar als het glas van slechte kwaliteit is (en ik verwacht niet dat dit topkwaliteit is), help je jezelf er ook niet mee. De draadontspanner achter je linkje is volgens mij niet bruikbaar... (komt nog uit het analoge tijdperk, wellicht de filters ook).
Hier vind je een topic over polarisatiefilters.