Macroweek
Wim:
Als je een 'normale' kit lens van bijvoorbeeld 18-85 mm hebt kan je hier een trucje mee uithalen zodat je een sterke macrolens hebt.
- Haal de lens van je camera af (hehe tja je moet wat)
- Draai de lens achterstevoren en plaats hem zo precies mogelijk voor de 'cameraopening' (belangrijk dat er geen licht door een kiertje naar binnen komt)
- Je hebt nu een 'inverted lens' Die eigenlijk precies tegenovergesteld werkt.
Voordelen:
- Je heb gratis een macrolens!
- Je kan macro foto's maken met een grote vergrotingsfactor.
- Je kan nog steeds de zoom gebruiken, hiermee verander je de brandpuntafstand en dus de afstand die je van het object af moet zitten.
Nadelen:
- Autofocus werkt niet, je moet je camera verder weg of dichterbij het object brengen om te focussen
- de afstand tussen lens en object is erg klein (soms maar een paar centimeter, erg lastig met levende objecten...)
- Een hele kleine scherptediepte (dof) maakt het lastig om de focus op het goede punt te krijgen.
- Je moet de lens handmatig voor je kamera houden wat ervoor kan zorgen dat je beelden soms bewogen zijn.
Eventueel het proberen waart
Succes
Als je een 'normale' kit lens van bijvoorbeeld 18-85 mm hebt kan je hier een trucje mee uithalen zodat je een sterke macrolens hebt.
- Haal de lens van je camera af (hehe tja je moet wat)
- Draai de lens achterstevoren en plaats hem zo precies mogelijk voor de 'cameraopening' (belangrijk dat er geen licht door een kiertje naar binnen komt)
- Je hebt nu een 'inverted lens' Die eigenlijk precies tegenovergesteld werkt.
Voordelen:
- Je heb gratis een macrolens!
- Je kan macro foto's maken met een grote vergrotingsfactor.
- Je kan nog steeds de zoom gebruiken, hiermee verander je de brandpuntafstand en dus de afstand die je van het object af moet zitten.
Nadelen:
- Autofocus werkt niet, je moet je camera verder weg of dichterbij het object brengen om te focussen
- de afstand tussen lens en object is erg klein (soms maar een paar centimeter, erg lastig met levende objecten...)
- Een hele kleine scherptediepte (dof) maakt het lastig om de focus op het goede punt te krijgen.
- Je moet de lens handmatig voor je kamera houden wat ervoor kan zorgen dat je beelden soms bewogen zijn.
Eventueel het proberen waart
Succes
/me is zenuwachtig omdat ik totaal niet weet wat ik moet fotograferen.
worden denk bij mij gewoon studiofoto's
worden denk bij mij gewoon studiofoto's
- Wolves fotografie
- Lid

- Bezwaar bewerken: Ja
- Geslacht: Vrouw
- Contacteer:
Graag! Dan ruil ik die voor Pipanda's spin, nadat die hier de mug heeft opgegeten.Henry schreef:Heb voor de liefhebbers nog wel enkele veldmuisjes in de aanbieding
- leen
- Lid

- Bezwaar bewerken: Nee
- Geslacht: Man
Jammer dat ik niet mee kon doen statief was kapot pas vandaag kunnen repareren
Had vanmoegen even een draaibank tot mijn beschikking maar helaas te laat voor de macro week, volgende keer beter zullen we maar zeggen.
Had vanmoegen even een draaibank tot mijn beschikking maar helaas te laat voor de macro week, volgende keer beter zullen we maar zeggen.
- Wolves fotografie
- Lid

- Contacteer:
Jammer dat je niet mee doet! Misschien een tip voor wanneer je geen statief bij de hand hebt: gebruik een rijstzak. Dit is letterlijk een zak gevuld met rijst (ongekooktleen schreef:Jammer dat ik niet mee kon doen statief was kapot pas vandaag kunnen repareren![]()
- Marcel Spijker
- Lid

- Contacteer:
Moet zeggen dat de macro week lekker gaat zo
Wordt genoeg gepost en helemaal gereageerd! Heerlijk!
ben benieuwd of mij dat dan ook gaat lukken...Mendel schreef:Ja zijn ook mooie foto's. En Wendy heeft me beloofd dat we macro week ook terug laten komen in de zomer....
hahahah..gaat juist een uitdaging worden om dan bijna of helemaal geen beessies te fotograferen HenryHenry schreef:Nee hè... allemaal beestjes....
- Wolves fotografie
- Lid

- Contacteer:
Ik weet niet of de macroweek voor mij wel zo'n succes is...
Ik word er veel te hebberig van!
Loop nu te denken om een macrolens met een vergrotingsfactor van 5x aan te schaffen. Wil dan ook een preciesie sliding hebben voor op mijn statief, zodat ik mijn camera makkelijk een half milimetertje kan verplaatsen i.p.v. bijna een halve centimeter. Macro is veel te leuk! 
- Marcel Spijker
- Lid

- Contacteer:
Ook ik moet nog beginnen en mijn batterijen zijn leeg...
Wist ik gisteren al maar ben vergeten ze op de lader te stoppen
Gelukkig zijn ze binnen een uur vol, dus moet ik nog ff geduld hebben... Idee is er al gelukkig.
Wist ik gisteren al maar ben vergeten ze op de lader te stoppen