Wel of geen Groothoek aanschaffen
- Henry
- Lid

- Bezwaar bewerken: Nee
- Geslacht: Man
Daar hoeft niks mee te zijn, maar de kwaliteit van lenzen (objectieven) staat niet stil, dus nieuwer is vaak ook beter. De nieuwere lenzen zijn daarnaast in het algemeen lichter door gebruik van andere materialen. Last but not least: ik zou niet zoveel geld meer willen betalen voor een lens van 20 jaar oud, ook al mankeert deze niks.
- Paula Loonen
- Lid

- Geslacht: Vrouw
- Contacteer:
Ik vind de vraagprijs nog zo gek niet hoor. Misschien kun je er wat vanaf krijgen.
- xafke
- Lid

Zo heel oud kan die lens nog niet zijn want ze worden nog niet zo heel lang gemaakt.
Veronderstel dat de lens 5 jaar oud is. En we rekenen een waardevermindering van 10% per jaar (zoals verzekeringsmaatschapijen doen) dan zou je op 300 euro uitkomen.
Als er dan nog eens doos, handleiding bijkomen en de lens zeer net is dan mag er iet bij.
Dan lijkt mij 375 euro een aanvaardbare prijs. Maar ik ben even aan het opzoeken geweest en de lens is voor het eerst op de markt gekomen in 2012. Dus zeker en vast geen slechte prijs in dat geval.
Veronderstel dat de lens 5 jaar oud is. En we rekenen een waardevermindering van 10% per jaar (zoals verzekeringsmaatschapijen doen) dan zou je op 300 euro uitkomen.
Als er dan nog eens doos, handleiding bijkomen en de lens zeer net is dan mag er iet bij.
Dan lijkt mij 375 euro een aanvaardbare prijs. Maar ik ben even aan het opzoeken geweest en de lens is voor het eerst op de markt gekomen in 2012. Dus zeker en vast geen slechte prijs in dat geval.
- Henry
- Lid

Toen ik vanochtend vroeg keek op MP, zag ik dat er 1 lens al was gereserveerd. Wellicht dus binnenkort in handen van Jeanette.Paula Loonen schreef:Ik vind de vraagprijs nog zo gek niet hoor. Misschien kun je er wat vanaf krijgen.
- Jannette
- Lid

Klopt Henry, heb net een afspraak gemaakt om de lens vrijdag te gaan testen (heb 350,- geboden). Kan wel blijven denken en overwegen maar soms moet je gewoon iets doen. Kan nu in elk geval een poosje oefenen voor ik naar Schotland ga.
Verkoper is heel schappelijk kan de lens ook even mee nemen om te testen in de buurt ( neem m'n laptop ook even mee om de foto's dan goed te kunnen bekijken). Vind het best een beetje spannend heb nog nooit via deze weg een lens aangeschaft. De lens is 3,5 jaar oud en alleen in het begin gebruikt voor filmen en heeft daarna in de kast gelegen.
Verkoper is heel schappelijk kan de lens ook even mee nemen om te testen in de buurt ( neem m'n laptop ook even mee om de foto's dan goed te kunnen bekijken). Vind het best een beetje spannend heb nog nooit via deze weg een lens aangeschaft. De lens is 3,5 jaar oud en alleen in het begin gebruikt voor filmen en heeft daarna in de kast gelegen.
- Henry
- Lid

Ik heb wel eens een lens en een flitser via MP aangeschaft en daarnaast het nodige via MP verkocht.
Ik denk dat het merendeel van de mensen geen slechte bedoelingen heeft. Als je de tijd krijgt om de lens te testen, dan denk ik dat de kans op een miskoop enorm teruggebracht wordt.
Als je foto's gaat maken, maak dan niet alleen "standaard" plaatjes. Maak bijvoorbeeld ook een foto van een egaal (of zo goed als egaal) beeld met f/4 en f/... Je kunt dan zien wat het lichtafval is. Mocht je dit niet mooi vinden, dan kun je op dat moment nog besluiten om van de koop af te zien.
Idem voor de lensvertekening (rechte lijnen die weglopen).
Persoonlijk denk ik dat het allemaal wel zal meevallen.
Mocht je na je Schotland reis toch tot de conclusie komen dat een groothoeklens niks voor je is, dan weet ik haast met zekerheid te zeggen dat je de lens voor ongeveer hetzelfde bedrag via MP weer aan een ander kunt verkopen.
Zo heb ik door goedkoop een 12-24mm lens te kunnen kopen, deze na 1 jaar kunnen verkopen voor €25,- meer dan dat ik er voor betaald had.
Succes vrijdag. We zien de foto's wel verschijnen.
Ik denk dat het merendeel van de mensen geen slechte bedoelingen heeft. Als je de tijd krijgt om de lens te testen, dan denk ik dat de kans op een miskoop enorm teruggebracht wordt.
Als je foto's gaat maken, maak dan niet alleen "standaard" plaatjes. Maak bijvoorbeeld ook een foto van een egaal (of zo goed als egaal) beeld met f/4 en f/... Je kunt dan zien wat het lichtafval is. Mocht je dit niet mooi vinden, dan kun je op dat moment nog besluiten om van de koop af te zien.
Idem voor de lensvertekening (rechte lijnen die weglopen).
Persoonlijk denk ik dat het allemaal wel zal meevallen.
Mocht je na je Schotland reis toch tot de conclusie komen dat een groothoeklens niks voor je is, dan weet ik haast met zekerheid te zeggen dat je de lens voor ongeveer hetzelfde bedrag via MP weer aan een ander kunt verkopen.
Zo heb ik door goedkoop een 12-24mm lens te kunnen kopen, deze na 1 jaar kunnen verkopen voor €25,- meer dan dat ik er voor betaald had.
Succes vrijdag. We zien de foto's wel verschijnen.
- Frans
- Lid

Sommige dingen kun je in de nabewerking weer redelijk eenvoudig verhelpen.
Voor de kwaliteit van het objectief kun je beter naar reviews kijken dan zelf testen.
Zou zeggen kijk of het er goed uit ziet. Beschadigingen etc.
Zet hem op je camera en maak een paar testfoto's om te zien of de mechanieken werken.
En laat vooral je laptop thuis. Heeft geen zin.
Voor de kwaliteit van het objectief kun je beter naar reviews kijken dan zelf testen.
Zou zeggen kijk of het er goed uit ziet. Beschadigingen etc.
Zet hem op je camera en maak een paar testfoto's om te zien of de mechanieken werken.
En laat vooral je laptop thuis. Heeft geen zin.
- Jannette
- Lid

Pfff toch bijna voor niks gegaan.. Ik bekeek de foto nog eens goed en zag dat de ring aan de bovenkant van de lens zilverkleurig was, nu heb ik voor mijn D5200 de lens nodig mét motor en die heeft een goudkleurig randje. Was dus bijna voor niks naar de verkoper gereden.
Ik zoek dus nog even verder
Ik zoek dus nog even verder
- Matthijs
- Lid

Ik heb ook een tijdje (niet zo lang) gefotografeerd met mijn kitlens (18-55mm) en miste toen het groothoek effect, het was met de kitlens wel te bereiken maar niet zo gemakkelijk. Maar sinds ik mijn 12-24mm heb is dat niet meer zo moeilijk. En nu kreeg ik alles nog kleiner in beeld dan voorheen met mijn kitlens.
Mijn 12-24mm F/4 ( Tokina) heeft best wel last van CA, dat is soms best wel vervelend.
En inderdaad, voor de D3x00 & D5x00 serie zul je een objectief moeten hebben met een Interne Focus motor.
Mijn 12-24mm F/4 ( Tokina) heeft best wel last van CA, dat is soms best wel vervelend.
En inderdaad, voor de D3x00 & D5x00 serie zul je een objectief moeten hebben met een Interne Focus motor.
- Jannette
- Lid

Het probleem van het niet doorgaan van deze aankoop is dat de twijfel weer toeslaat.
Soms kun je ook te veel lezen geloof ik. Nu ook gekeken naar de Sigma 1-20mm en de Nikon 10-24mm. Prijzen lopen natuurlijk aardig uiteen al ben ik denk ik wel van plan om naar een tweedehands te kijken. Punt is dat ik soms denk de eisen te hoog te stellen. Ik fotografeer nu 2 jaar met de D5200 en wil graag een stapje verder komen maar wil het liefst ook de hoogste kwaliteit foto's behalen.. Afijn ik ga me nog eens goed verdiepen in de groothoeklenzen.
Advies en goede raad blijft altijd van harte welkom
Soms kun je ook te veel lezen geloof ik. Nu ook gekeken naar de Sigma 1-20mm en de Nikon 10-24mm. Prijzen lopen natuurlijk aardig uiteen al ben ik denk ik wel van plan om naar een tweedehands te kijken. Punt is dat ik soms denk de eisen te hoog te stellen. Ik fotografeer nu 2 jaar met de D5200 en wil graag een stapje verder komen maar wil het liefst ook de hoogste kwaliteit foto's behalen.. Afijn ik ga me nog eens goed verdiepen in de groothoeklenzen.
Advies en goede raad blijft altijd van harte welkom
- Jannette
- Lid

Deze wispelturige ziel heeft zojuist een Sigma 10-20 f4-5.6 aangeschaft 
Via marktplaats bij een fotozaak, voor 275,- vond ik het een mooie deal. Nog heel lang getwijfeld of ik toch niet liever de Nikon wilde maar na ellenlang reviews te hebben gelezen besloten dat het verschil tussen de lenzen elkaar te weinig ontliep om er het dubbele voor neer te tellen.
Nu afwachten tot de lens er is en ik hem kan gaan testen, ben reuze benieuwd!
Via marktplaats bij een fotozaak, voor 275,- vond ik het een mooie deal. Nog heel lang getwijfeld of ik toch niet liever de Nikon wilde maar na ellenlang reviews te hebben gelezen besloten dat het verschil tussen de lenzen elkaar te weinig ontliep om er het dubbele voor neer te tellen.
Nu afwachten tot de lens er is en ik hem kan gaan testen, ben reuze benieuwd!