toren in Lloret.

Gebouwen en stedelijke landschappen
Plaats reactie
swartie
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

toren in Lloret.

Bericht Geplaatst:

Afbeelding
van de buitenkant...
Afbeelding
en van de binnenkant genomen.
Omhoog Profiel Foto's
Olaf25
Lid
Lid

Re: toren in Lloret.

Bericht Geplaatst:

Heb een beetje het idee dat beide foto's overbelicht zijn.
Bij foto 1 zie je dat in het wegvallen van de lucht, en foto
2 in de opening (gok ik).

Verder was het misschien mooi geweest dat de railing in
foto 2 wat verder door had gelopen (want dat doet ie
volgens mij ook). Misschien iets meer door de knieen of
zelfs op de rug :)
Omhoog Profiel Foto's
flipjetiel44
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

vind #1 niet interessant, gewoon een stapel sternen die in het midden van het beeld staat :nee
#2 zie opmerking hierboven wat betreft de overbelichting bovenin.
Omhoog Profiel Foto's
Akira
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Hier zijn een paar cruciale dingen mis gegaan, maar daar kun je voor de volgende keer weer veel van opsteken!

1. toren in het midden, maakt het tot een spannigsloze compositie. Overbelicht met een vale witte uitgebeten lucht rondom de toren. Hier had je beter kunnen kiezen om te belichten op de lucht, waarschijnlijk zou de toren dan zijn uitgekomen als silhouet. Eventueel kun je er dan nog voor kiezen te toren in te flitsen om toch detail van de toren te laten zien.

2. Je hebt hier goed het lijnenspel gezien van de spiraal die door de omhoogwentelende trap wordt gevormd. De compositie had je nog iets kunnen versterken door deze lijn daar waar hij het kader van de foto raakt uit een hoek te laten komen. Verder is het plafond hier overbelicht en grote delen van de toren onderbelicht. De lichtomstandigheden zijn dan ook lastig. Er is een groot verschil in contrast door het felle licht buiten en de schaduwpartijen binnen, te groot voor de sensor van je camera om alles goed te kunnen belichten. Dit zou je kunnen oplossen door HDR toe te passen. Hierbij maak je meerdere opnames met verschillende belichtingsinstellingen die je met software samenvoegt om zo een gelijkmatige belichting in de hele foto te krijgen en het beperkte dynamische bereik van de camera te omzeilen.

Maargoed, dat is al weer wat complexer dan de basis, probeer eerst eens kritisch te kijken naar compositie (beeldopbouw, vlakverdeling etc.) en eventueel iets hierover te zoeken op internet. Als je eerst leert de mooie plaatjes te "zien" voor je de ontspanknop indrukt kun je daarna gaan oefenen met de technische kanten van de opname. Als de compositie niet deugt maakt het namelijk niet uit of hij goed of niet goed is belicht, want dan is de foto eigenlijk al "mislukt".

Gebruik je bij het maken van je fotos de automatische modus? Of diafragma-voorkeur of sluitervoorkeur?
Omhoog Profiel Website Foto's
swartie
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

okee, bedankt voor de reacties, ik heb hier veel aan.
akira, een beetje hogeschool, ben bang dat ik nog niet zover ben .
het stadium van automatisch heb ik nu gehad, ga steeds meer instellingen van de camera ontdekken, zal de volgende inzending echt ff goed kijken wat ik opstuur.
Omhoog Profiel Foto's
mrJanneman
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Misschien dat je van foto twee met kleur al iets moois kan doen. Er zit een blauwe gloed in en misschien is deze te versterken nog.
Dan valt het felle wit bovenin ook een beetje weg hoop ik.
Omhoog Profiel Website Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Architectuur”