Het licht was nog redelijk hard en ik heb dat al wat gedimd.....de foto is gemaakt op 23-6-2019 om 17:39 uur.
Ik zie hier ook nog voldoende detail in de donkere delen, dus ook voor mijzelf niet te donker.
@Harry, ik heb het idee dat ie recht staat, kun jij misschien aangeven wat er niet recht is en hoe dat op te lossen?
Ik heb 'm recht gezet op de muurtjes links onder de bogen.
Zit nu op mijn desktop met gecalibreerd scherm te kijken en het is inderdaad goed zo. Vanmiddag op de laptop, ja ik weet het niet ideaal. Zag op de laptop trouwens ook nog wel doortekening maar was toch net een tikkie donkerder.
Ja, hier hadden we het gisteren bij die andere donkere foto( forum/viewtopic.php?f=8&t=105346" onclick="window.open(this.href);return false; ) ook al over.
Het scheelt natuurlijk wat voor scherm je hebt en hoe het afgesteld staat, maar daarnaast maakt het natuurlijk ook uit of je in de avond of midden op dag kijkt met invallend daglicht op je scherm.
Mijn pc staat bijvoorbeeld naast ons raam in de kamer en ook al heb ik meest de deur van de pc-kast zo staan dat ie invallend licht tegenhoudt en al doe ik het rolgordijn naar beneden, toch merk je dat je in de avond meer details ziet.
Tips voor rechtzetten heb ik niet, doe ik zelf altijd op gevoel. De techniek is simpel, ik doe het normaal gesproken in Lightroom, gewoon de perspectiefschuifjes gebruiken. Bij deze foto moet je volgens mij een klein beetje naar rechts kantelen, een klein beetje verticalen naar buiten buigen, maar vooral de horizontalen links naar buiten buigen - dat laatste wordt nogal eens vergeten.
Laat maar staan hoor Rempt, wel minder 'fortsfeer' nu ie wat lichter is.
Ik heb 'm binnen gehaald omdat ik hier nog geen verschil zag, maar na het na elkaar openen in m'n viewer werd het verschil me duidelijk.
Vooral de 1e horizontale balk die je ziet en het voorste stukje van de rechter muur staan wat rechter.
Ik ga nog weleens op m'n gemak oefenen in Camera-RAW.
Dat rechtzetten is leuk.
Maar waar is het op gebaseerd.
Moet een dak niet op afschot staan?
De verticalen staan in het lood, de drempels zijn horizontaal.
Ik snap jou ook wel Frans, komt ook bij dat dit een fort is wat gebouwd is in de 15e eeuw en wat later door Napoleon verder uitgebreid is, dus misschien loopt alles er ook wel niet helemaal recht.
Maar ik ben ook even aan het oefenen geweest en zal zo een update plaatsen voor de liefhebbers.
Ron62 schreef:wel minder 'fortsfeer' nu ie wat lichter is.
Klopt. Daar ging het mij ook niet om. Ging er om dat je ietsje beter ziet hoe de lijnen lopen.
Je update ziet er nu prima uit. De muur rechts staat nu recht en het lijkt mij dat ze daar vroeger wel een loodlijn hebben gebruikt.
Het dak weten we niet of het afschot moet hebben. Als de foto meteen recht had gestaan waag ik te betwijfelen of iemand gezegd zou hebben: "Het dak klopt niet want het moet afschot hebben."
Frans, als de verticalen en de vloer rechtstaan en het dak niet dan is er wellicht afschot, maar kijkend naar de update van Ron denk ik toch dat het fort wel behoorlijk rechtstaat. Converterende lijnen wijzen toch meestal wel op perspectivistische vervorming. Maar toegegeven, niet altijd.
Veel te laat met reageren . gelukkig hebben andere het gedaan. Wat het wel of niet rechtstaan betreft: dat weten we natuurlijk inderdaad niet. Voor mijzelf is de maatstaf of ik het vind storen of niet en doe ik op gevoel..Ik ben blij dat Peter ook aangegeven heeft over de manier van rechtzetten. Ik gebruik tegenwoordig alleen nog Affinity photo. gr Harry