https://erickimphotography.com/blog/202 ... mposition/" onclick="window.open(this.href);return false;
Compositie
Forumregels
Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.
Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.
- petervaneekelen
- Moderator
- Bezwaar bewerken: Nee
- Geslacht: Man
- Contacteer:
Het probleem wat ik heb met dit soort lessen: je hebt er niks aan. Het is achteraf beredeneren waarom een foto zo geslaagd is, en komt soms zelfs wat geforceerd over. Als ik met straatfotografie bezig ben, ga ik echt niet staan te wachten tot mijn onderwerp zich in een driehoeksvorm aandient of zo. En ik betwijfel ten zeerste of de aangehaalde fotografen daar mee bezig waren. Die maken een beeld omdat ze het zien, en intuitief aanvoelen dat dit een goed beeld is. De zwarte hond in de sneeuw bijvoorbeeld, van Jozef Koudelka, is overduidelijk een krachtig beeld, daar had hij echt geen theorie voor nodig.
Als je foto's wilt analyseren dan is dit soort duiding prima, ik verwacht niet dat je er een betere foto door gaat maken maar misschien helpt het om te begrijpen waarom of wat in een foto wel of niet werkt.
Sorry als dit wat kritisch klinkt, maar ik ben in de loop der jaren een beetje moe geraakt van alle regeltjes en lessen in dit genre.
Als je foto's wilt analyseren dan is dit soort duiding prima, ik verwacht niet dat je er een betere foto door gaat maken maar misschien helpt het om te begrijpen waarom of wat in een foto wel of niet werkt.
Sorry als dit wat kritisch klinkt, maar ik ben in de loop der jaren een beetje moe geraakt van alle regeltjes en lessen in dit genre.
- Ron62
- Moderator
En wat bij de één wel werkt dat werkt bij de ander weer niet, er komt dus ook een kwestie van smaak bij kijken.....ik heb de link niet bekeken trouwens.petervaneekelen schreef: Als je foto's wilt analyseren dan is dit soort duiding prima, ik verwacht niet dat je er een betere foto door gaat maken maar misschien helpt het om te begrijpen waarom of wat in een foto wel of niet werkt.
- Frans
- Lid

Geloof dat ik deze al eens gedeeld heb.
Maar deze vond ik wel helpvol.
Ook de openingszin is sterk.
https://youtu.be/upxY8U1XPB0" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar deze vond ik wel helpvol.
Ook de openingszin is sterk.
https://youtu.be/upxY8U1XPB0" onclick="window.open(this.href);return false;
- janjan33
- Moderator
- Contacteer:
@Peter. Er zijn fotografen die over de compositie nadenken bij straatfotografie. Ik denk dat Bresson hier veel over heeft nagedacht bij de opname.
@Frans dank voor de link. Deze kende ik nog niet.
@Frans dank voor de link. Deze kende ik nog niet.
- petervaneekelen
- Moderator
- Contacteer:
Prima filmpje Frans. En inderdaad een sterke opener.