De tweede vind ik het interessantst, maar het rechttrekken kan nog wel wat beter - dat is bij dit soort fotografie altijd de grootste uitdaging. Ruim schieten is een vereiste, zo te zien heb je dat wel gedaan maar gezien de hoogte van de bogen was er zelfs nog meer nodig geweest denk ik.
Dank allen. Ik ben er een redelijke tijd zoet mee geweest Joop en het zal de groothoek van mijn mobiel zijn dat het niet goed lukt of door de opname. Jouw versie vind ik wat onnatuurlijk, want het perspectief klopt voor mij zo niet. Laat maar staan, want daar leren wij van.
Volgende keer gaat mijn camera weer mee en hoop dan op beter resultaat.
In dit geval omdat het prettiger en natuurlijker oogt Frans, maar dan moet je het wel over enige hoogte van het beeld doen. Je ziet bij de oude schilders van kerkinterieurs (bv. Pieter Saenredam) ook nooit een in elkaar vallend perspectief.
Mooie serie van deze prachtige kerk! Ook voor mij is foto 3 de mooiste.
Ik heb niet zoveel moeite met de perspectivische vertekening van foto 2. Voor mij is dat nu juist een heel natuurlijke vertekening. Vaak leidt correctie van dit soort vertekeningen tot andere problemen. Om eerlijk te zijn, de correctie van Fotosmurf geven mij de indruk dat de pilaren naar binnen buigen onder hun zware last. Als je het wilt corrigeren dan moet het ook héél nauwkeurig. Anders liever niet.
Mooie serie van deze indrukwekkende kerk die ik ondertussen al vele malen heb bezocht.
En dat alles onder het mom, hoe hoger hoe dichter je bij de hemel bent.
De onafgebouwde kapellen zijn trouwens ook de moeite waard.
Daar zeg je wat Peter. Fotograferen is toch anders dan schilderen of tekenen.
Een schilder kan de horizon leggen waar die wil.
In een foto ligt die in het midden van het beeld tenzij de fotograaf de camera a. kantelt of b. een deel van de foto wegsnijdt.
Als je in het foto van 3punts corrigeert naar 2puntsperspectief gaat die lijken op een schilderij.
Nou had die Pieter ook wel trucjes. Zoals het kleiner afbeelden van personen in een schilderij om een kerk nog groter te laten lijken.