een tijdje terug viel mij al op dat met infrarood je door de lak heen kan kijken van een voertuig maar ik had geen vergelijking foto er van.
nu was ik bij trekkertrek en ik fotografeerde deze vrachtwagen en zag achter af op de infrarood foto plamuur plekken, en toen ik de foto er bij zocht die gemaakt was met de gewoone camara zag die er gewoon goed uit.
Ja dat geeft creatieve mogelijkheden. Je ziet iets wat je anders niet ziet. Dichterbij? Met een infrarood 'camera' neem je geen kleur waar. Heb je een infrarood camera of een infrarood filter gebruikt? https://www.cameranu.nl/nl/blog/tips-in ... otos-maken" onclick="window.open(this.href);return false;
ik heb mijn nikon d750 zelf de hot mirror verwijdert zodat de camara fullspectrum is.
zo is het mogelijk om op ieder spectrum te fotograferen en gebruik ik filters om op 1 spectrum te zitten zo heb ik een uv filter en hele bult aan ir filter van 560 600 720 850 nm en zelfs 905nm ir.
en ik gebruik een speciaal uitgezochte lens die goed scoorde namelijk de nikon 28mm 2.8d die heeft na genoeg geen hotspot.
lenzen hebben verschilden coatings om ir en uv tegen te gaan, en als je zo lens gebruikt met ir/uv fotografie krijg je soort van vlek in het miden van de foto waar die stuk feller is en dat word hotspot genoemt en is gebonden aan het diafragma en lens shift.
en lenzen die geschikt zijn er voor zijn oude of hele goedkopen lenzen of hele specialen duuren lenzen waar van die coating slecht is of er helemaal niet op zit.