ik ben nu al een tijde aan het sparen om een flinke upgrade te doen voor mijn fotografie.
alleen ik heb 2 opties en weet zelf niet goed welke beter is/verstandig is.
optie 1 droom lens.
sinds ik een geweldige foto heb gezien van peter burke op flickr van autosport met de nikon 400mm f2.8 en ook na meerdere foto's van andere fotografie gezien te hebben ben ik verlieft op die lens.
Voordelen
veel meer onscherpte in de achtergrond f8 (sigma 150-600mm) tegen over nikon 400mm met f2.8,
voor de nacht en avond race's en sport meer licht.
een van de scherpste/beste lensen van nikon.
Kan mijn nikon aparatuur blijven gebruiken.
Nadelen
weegt zwaar en is een flinke lens.
prijzen schommelen flink en zit op dit moment weer net boven mijn budget.
vaste brandpunt afstand.
Extra info de sigma 150-600 word verkocht en vervangen voor de 70-200 sigma.
optie 2 is de overstap maken naar een sony a7r 3.
tijdje terug heb ik de eerste generatie van sony gehad de a7 en daar een dagje wat foto's mee gemaakt en ook daar ben ik van verkocht hoe het aan voelde maar ook hoe de foto's er raw uit kwamen.
Voordelen
bestuuring is heel erg fijn.
vele malen betere kwaliteit raw uit de camara.
in combinatie met sigma lensen zeer goede combo.
knopen die fijn aan voelen voornamelijk scrol wiel.
en een geweldige livevieuw!
10fps bijna net zo goed als de d4s met 11 fps.
beter richting de toekomst spiegeloos meer mp en ook nieuwe type lensen.
Nadelen
lensen zijn een stuk duurder en moelijker 2dehands te vinden.
om de overstap te maken is beste om nikon aparatuur te verkopen voor nieuwe lensen (heb ongeveer 5/8 lensen)
bestand grote gaat van 30mb naar 120+mb per foto waardoor mijn pc heel zwaar gaat krijgen.
ligt niet zo fijn in de hand als d4s.
de accu gaat sneller leeg 530 foto's tegen over de d4s met 3000 foto's meen ik, per event maak ik tussen de 2000 en 6000 foto's.
extra info de top 3 lensen die ik zou willen aanschaffen zijn de sigma art 24mm (400 euro) sigma 70-200 sport (1400 euro) en mischien de sigma 105mm art.