te scherp (zon)licht weghalen in FS??

Hier kun je je tips en vragen kwijt m.b.t. fotobewerking
Plaats reactie
fotodennis
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

te scherp (zon)licht weghalen in FS??

Bericht Geplaatst:

Hoi,
Een vraagje....als beginnend hobby-fotograaf ben ik ook begonnen met het me steeds meer verdiepen in het bewerken van foto's.

Is er een oplossing en kan me iemand die vertellen/tonen voor onderstaande foto's?

De foto's zijn met een compact-camera gemaakt met een niet zo denderende kwaliteit maar dienen dan ook meer als voorbeeld hoe ik een vergelijkbaar probleem zou kunnen oplossen.
(de foto's op mijn pc zijn uiteraard groter, maar enkel in JPG-bestand)

De 1se foto leek me wel leuk om de schittering van de zon te zien in de goud-kleurige gebouwen.
Nu is er dus bij het middelste gebouw een te scherp zonlicht-punt.
Wat kun je hier mee?
Afbeelding

De 2de foto is gemaakt vanuit een hotelraam zonder statief maar middels het venster.
Leek me leuk om via de "nacht-stand" een nachtfoto te maken van het station aan de overkant.
Het licht in het midden van de foto is erg hinderlijk.
Wat kun je hier mee?
Afbeelding

Alvast bedankt. :up

Groeten Dennis
Omhoog Profiel Foto's
Henry
Lid
Lid

Re: te scherp (zon)licht weghalen in FS??

Bericht Geplaatst:

Ik zou het niet weten :)

Mijn advies: probeer dit soort zaken eenvoudigweg te voorkomen. Voorkomen is ook hier beter dan genezen...
Het is sowieso veel beter om met allerlei zaken vooraf rekening te houden in plaats van ze achteraf met photoshop te willen corrigeren. Ik ben bang dat dit niet te corrigeren is.
Omhoog Profiel Foto's
Mendel
Lid
Lid
Contacteer:

Re: te scherp (zon)licht weghalen in FS??

Bericht Geplaatst:

Bij de eerste spotmeting op de fele zonreflectie voor belichting, en dan later in de nabewerking de donkere delen ophalen. De flare kan je met schuin invallend zonlicht voorkomen door je hand als een zonnekap buiten bereik van beeld te gebruiken. Maar bij zulk een direct licht lijken met de flare's onvemijdelijk...

Tweede voorbeeld komt van je diafragma, men kan er leuke effecten mee bereiken. Wanneer men deze dicht zet f22 bijvoobeeld, dan worden de stralen sterenstralen rond de lamp. Om dit te vermijden, kan men het diafragma open zetten, zoals bij deze opname is gebeurt. Men ziet dan slechts een paar stralen. Geloof niet dat je dat kon vermijden.
Omhoog Profiel Website Foto's
Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking”