Ik wil graag die witte gans weg halen en de achtergrond ietsje extra vervagen.
Nu kom ik zelf al een eind maar echt een mooi resultaat krijg ik niet?
Iemand misschien tips en zo ja graag stap voor stap uitleggen zodat ik het zelf kan doen
bedankt

Ben ik tot op zeker hoogte met je eens, helaas beschik ik nog niet over een objectief waar dit mogelijk mee is.Pim56 schreef:Achtergrond vervagen doe je door met een kleine scherptediepte te fotograferen. Ik ben er zelf erg op tegen om achtergronden te vervagen m.b.v. Photoshop. Ik zie hier wel eens foto's voorbijkomen waarvan de achtergrond zo opzichtig vaag is gemaakt, dat ik dat niets meer met fotograferen te maken vind hebben. Daar kan niettemin een interessante plaatje uit voort komen, maar dat hoort dan meer thuis bij het onderwerp "foto bewerken" of "manipuleren". Maar dit is slechts mijn mening

Er zit geen exif in de foto dus je weet niet waar dit mee geschoten is.Gemini schreef:Dat is onzin.Maissan schreef:...helaas beschik ik nog niet over een objectief waar dit mogelijk mee is.
Tuurlijk kan je objectief dat; is een kwestie van fotograferen. Instellingen...
Nee dat is geen onzinGemini schreef:Dat is onzin.Maissan schreef:...helaas beschik ik nog niet over een objectief waar dit mogelijk mee is.
Klopt het is 5.6 en op deze afstand kan het objectief niet naar 4.5 en het objectief kan in het geheel al niet naar 2.8.Nagtie schreef:Er zit geen exif in de foto dus je weet niet waar dit mee geschoten is.Gemini schreef:Dat is onzin.Maissan schreef:...helaas beschik ik nog niet over een objectief waar dit mogelijk mee is.
Volgens mij staat de reiger op een redelijke afstand, als je objectief dan pas scherp is op F8 dan wordt het toch wel wat lastiger..
Ik ben het met je eens dat je objectief het wel kan, maar dat het draait om afstand van je onderwerpt en de achtergrond. Ik heb het idee dat dit op F5.6 genomen is, waarom ik dat idee heb, is omdat de reiger op een afstand staat, en je achtergrond wel degelijk al dof heeft. Maar de achtergrond is gewoon erg onrustig. Misschien had je een paar stappen kunnen doen, en dan was je achtergrond anders.
Als dit op F5.6 (vermoedelijk grootste diafragma) is genomen, is er niet heel veel meer te veranderen als instelling, om meer dof te krijgen. (of mis ik nu iets?) Ik ga er natuurlijk vanuit dat je niet dichterbij kon komen.

Nee, zoveel zie je niet over het hoofd hoor.Nagtie schreef:Maar normaal gezien als je dichterbij kan, kun je wel degelijk een grotere DOF maken.
Ik ben heel benieuwd of ik nu iets over het hoofd heb gezien als het gaat over het maken van meer of minder blur.