groeten Lina

exif:
focale lengte: 24mm
diafragma: 5.6
niet geflitst

dit kan ik niet thuisbrengen RobinFM. Ik zie het zelf ook niet maar misschien dat iemand anders er een mening over heeft?Allebei mooie platen, goede sfeer, mooie lucht... Het kan aan mijn beeldscherm liggen hoor, maar ik heb het idee dat de donkere stukken nogal viezig ogen, een beetje smoezelig.
leuke sfeeromschrijving Momentum die me daar inderdaad aan doet denken...Mooie kraakheldere reflectie ! Plaat doet bijna afrikaans aan...

Ik zie het ook niet! misschien tijd om je beeldscherm schoon te makenRobinFM schreef:Allebei mooie platen, goede sfeer, mooie lucht... Het kan aan mijn beeldscherm liggen hoor, maar ik heb het idee dat de donkere stukken nogal viezig ogen, een beetje smoezelig.
Hmmm, flink aan het poetsen geweest, maar volgens mij zie ik het nog steeds... ;-) Maar zoals ik al zei, misschien ligt het aan mijn beeldscherm... maar bij mij lijkt er een grijzige, grauwe waas over de silhouetten van de bomen te liggen, die ik niet zo mooi vind. Maar als verder niemand dat opmerkt, dan ligt het probleem ongetwijfeld aan mij...Charley schreef:Ik zie het ook niet! misschien tijd om je beeldscherm schoon te maken![]()

hmmmh... Als met het "smoezelige" bedoeld wordt dat er nog enige kleur in de bomen zichtbaar is dan zit HendrikJD volgens mij op het goede spoor want ik heb inderdaad geprobeerd in de bomen nog enige doortekening te krijgen door middel van schaduw/hooglichten in photoshop. Ik wilde het maar een klein beetje oplichten. HDR was sowieso niet de bedoeling, dat effect wilde ik niet.Dat wat jij als waas waar neemt ligt volgens mij aan de nabewerking. Volgens mij is getracht dmv contrasten de bomen ook nog wat doortekening te geven. Dat gaat gewoon niet goed lukken. In dat geval is het volgens mij raadzamer om meerdere stops te gebruiken en er een hdr van te maken.

Hoewel ik absoluut geen HDR virtuoos ben nog maar een keer een wijdverbreid misverstand uit de wereld helpen. HDR staat voor High Dynamic Range en heeft op zich niets van doen met de vaak afwijkende kleurzettingen die met HDR worden meegenomen. Een hoog dynamisch bereik betekent niets anders dan dat je door samenvoeging van meerdere opnames (in dit geval met verschillende tussenstops) zowel een doortekende voor- als achtergrond bewerkstelligt. Als je aan de kleuren verder niets wijzigt dan heb je een foto die normaal gesproken met een camera nooit te maken is. Maar die wel alles laat zien.Lina dijkhuizen schreef:Ik wilde het maar een klein beetje oplichten. HDR was sowieso niet de bedoeling, dat effect wilde ik niet.