Het is 26 apr 2024 16:23



Auteur Goede afdrukcentrale voor Zwartwitfotografie
 Goede afdrukcentrale voor Zwartwitfotografie
BerichtGeplaatst: 19 mei 2012 21:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 925
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beste mensen.

Ik ben al sedert lange tijd dat ik nu fotografeer een fervent liefhebber van Zwart-witfotografie. Om een lang verhaal kort te maken ben ik keer op keer teleurgesteld over de kwaliteit van Zwart-witafdrukken bij de Hema, Kruidvat, Aldi, Blokker en zelfs Ringfoto.
Er hangt vrijwel altijd een kleurzweem overheen, zelf een schijnbaar toch gerenomeerde centrale als profotonet ontkwam niet aan dit euvel.

Dan valt de kwaliteit van mijn eigen A4-printer me toch nog stukken beter mee. helaas niet erg rendabel aangezien je dan snel door je cartridges heen bent.

Ik zoek dus een goede afdrukcentrale die afdrukken van deze tak van fotografie wel goed aan kan leveren. als iemand wat weet ben ik uw allen erg erkentelijk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Goede afdrukcentrale voor Zwartwitfotografie
BerichtGeplaatst: 19 mei 2012 23:25 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3293
Woonplaats: In de Bommelerwaard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk dat het niet zozeer aan de afdrukcentrale ligt ben ik bang. Ik denk dat het ligt aan jouw kleuren cq zwart wit weergave op jouw scherm. een probleem waar ik zelf ook mee worstel.
Naar verluidt is het zo dat je een kleurprofiel kunt krijgen van de afdrukcentrale. Oftwel dat zijn de exacte kleuren zoals jij ze straks gaat krijgen. Dat profiel laad je in je fotobewerkings programma en dan zou het goed moeten zijn. Dan heb je de kleuren zoals de afdrukcentrale ze heeft. In Photoshop cs5 zitten al een aantal profielen maar het schijnt dat je er nog andere bij kunt zetten. Ik zelf ben hard bezig met een paar hele grote afdrukken(1.00x1.50) die precies op kleur moeten zijn en ga voor nadere info naar de afdrukservice mailen, maar dit is de info die ik links en rechts te pakken heb gekregen. De (weliswaar kleine) afdrukken die ik totnogtoe heb zijn altijd wat te donker en mijn scherm is goed gekalibreerd met spyder 3 express.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Goede afdrukcentrale voor Zwartwitfotografie
BerichtGeplaatst: 20 mei 2012 00:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 925
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gert64 schreef:
Ik denk dat het niet zozeer aan de afdrukcentrale ligt ben ik bang. Ik denk dat het ligt aan jouw kleuren cq zwart wit weergave op jouw scherm.


Dank uw voor de reactie.

Dan werpt het bij mij toch de vraag op waarom mijn eigen printer (Canon mp550) de kleuren toch zo treffent print zoals ik ze ook op mijn scherm zie en wil.
Misschien stel ik dan wel onbewust lagere eisen als dat ikzelf denk.
Ik zal eens in die kleurprofielen duiken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Goede afdrukcentrale voor Zwartwitfotografie
BerichtGeplaatst: 20 mei 2012 00:17 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3293
Woonplaats: In de Bommelerwaard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
jouw printer is aangepast op jouw scherm, dat is het.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Goede afdrukcentrale voor Zwartwitfotografie
BerichtGeplaatst: 20 mei 2012 07:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
jah het is je scherm denk ik..
Zeker profotonet zou het goed moeten kunnen afdrukken. De hema blokker aldi en misschien zelfs ringfoto drukken allemaal bij dezelfde centrale in duitsland af. en die bewerken je foto nog iets door het contrast te verhogen. Bij Profotonet kun je aan geven of je de foto nog wilt laten wijzigen. Kies je hier voor nee, dan krijg je de foto exact zoals je hem aanlevert. Als daar een kleur zweem overheen zit, zit die kleurzweem in de foto. en dat kan alleen wanneer je beeldscherm niet is ingesteld.

Dat je eigen printer het niet doet kan om 2 redenen zijn, je print hem af in zwart wit en dan gebruikt je printer geen kleur of je printer is aangepast aan je scherm. Je scherm kalibreren is de oplossing.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Goede afdrukcentrale voor Zwartwitfotografie
BerichtGeplaatst: 20 mei 2012 15:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49116
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
"Gewoonlijk worden zwart-wit prints afgedrukt op kleurpapier waardoor er altijd een kleurzweem te zien is. Voor het afdrukken van zwart-wit foto’s is er bij ons de mogelijkheid te kiezen voor belichting op Ilford Express fotopapier. Het Ilford Expresspapier is gebaseerd op de traditionele zwart-wit Silverhalide techniek, waardoor uw print perfect contrast en scherpte heeft en er geen enkel kleurspoor zal zijn: 100% zwart wit dus! Het Ilford papier is verkrijgbaar in twee afmetingen; 13x19 en 20x30. Wilt u uw afdrukken op een ander formaat, dan zal er toch gekozen dienen te worden voor een afdruk op ons kleurpapier, waarbij het risico op kleurzweem immer aanwezig blijft."
Bron profotonet.

Is het een antwoord op je vraag?
Kun je hier iets mee?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Goede afdrukcentrale voor Zwartwitfotografie
BerichtGeplaatst: 20 mei 2012 23:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 925
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank uw wel.
Ik geloof wel dat ik ik hier iets mee kan inderdaad.
Toch eens even verdiepen in de kosten van deze mogelijkheid en of het dan wel rendabel is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed