Ik heb geen ervaring met de SB700, ik heb wel twee SB800's.
Ik fotografeer niet zoveel met een flitser, maar als ik dit doe, dan pak ik gelijk de tweede SB800 er ook bij. Wellicht neem ik er nog eens een derde SB800 bij, maar dit heeft geen haast, want mijn Nikon D300 kan ook in commander mode de twee andere flitsers met zijn popup aansturen. Ook beschik ik over goedkope chinese radio-triggers, mocht de afstand voor het IR-signaal te groot worden
Als je de recensies mag geloven, dan schijnt de SB700 goed werk te leveren. Je kunt de SB700 uitstekend gebruiken voor op je Nikon 3100.
Een van de verschillen tussen een SB600 en een SB800, is dat de SB600 niet als een commander (master) kan functioneren bij het aansturen van meerdere SB-flitsers. De SB700 kun je ook gebruiken als commander.
De Nikon D3100 heeft volgens mij zelf geen commander-mode in het menu zitten, dus je zult als je de SB-flitser los van de camera wilt gebruiken, nog iets moeten kopen (een kabel is het goedkoopst, dan een van de chinese radiotriggers, dan de niet-chinese en tot slot een andere SB-flitser).