Uiteraard is het afhankelijk van het soort foto en het soort aanpassing wat je wilt doen, welke handelingen je uitvoert.... maar ik ben erg nieuwsgierig naar welke handelingen jullie uitvoeren op een 'standaard' foto (dus zonder al te veel extreme aanpassingen).
Zouden jullie dit met mij willen delen? Ik ben hier erg nieuwsgierig naar.
Hoe ik het zelf aanpakte tot op kort geleden bij een 'standaard' foto(voordat ik ging twijfelen
- open foto in Camera Raw
- In kopje Basic speel ik iets met Temperature en Tint en pas zonodig de Exposure aan.
- Bij over/onderbelichting schuif ik iets aan Recovery en Blacks tot de rode en blauwe vlekken verdwijnen of minimaal worden.
- Clarity zet ik meestal rond de 20 en Vibrance rond de 10
- Ik ga naar kopje detail
- Verscherp de foto een eerste keer met de waardes 80/1,0/50 en masking afhankelijk van de foto
- Noise reduction in Camera Raw zie ik weinig verschil, dus gebruik ik niet
- Wil ik een vignet toepassen, dan doe ik dit in Camera Raw.
- Ik open de foto in PS
- Maak nieuwe laag aan Ctrl-J
- Ik kijk wat de auto contrast/color/tone opleveren (geeft soms goed effect)
- Ik pas de levels zonodig aan
- Ik pas de brightness/contrast zonodig aan
- Ik pas de shadows/highlights zonodig aan
(deze loop ik altijd langs om te zien wat het met mijn foto doet)
- Sinds de uitleg van Frans kijke ik of ik USM kan gebruiken om de foto te verscherpen.
- Ik verklein de foto in stapjes naar 900px langste zijde
- Ik pas smart sharpen toe, met meestal 100%, ergens tussen de 0,2 en 0,4 px, remove gaussian blur en more accurate aangevinkt.
- Hierna sla ik de foto op voor het web en zet mijn quality op dat aantal waardoor de foto ongeveer 300K wordt (Rechtsonder staat quality op Bicubic Sharper)
Vandaag heb ik veel zitten lezen over allerlei mogelijkheden binnen Camera Raw en tips van Kelby... Als je dit gaat uitproberen, dan wordt het echt te grappig.... je ziet door de bomen het bos niet meer en als je denkt dat je een mooi resultaat hebt valt dit enorm tegen als je er later op terug kijkt.
Het lijkt wel of je een soort bewerkingsblind wordt of zo.
Nouja.... het komt erop neer dat ik systeem wil gaan krijgen in wat ik doen en wanneer en hoop dat jullie mij tips kunnen geven
Groetjes Annemiek