RAW, grijskaart en GIMP

Hier kun je je tips en vragen kwijt m.b.t. fotobewerking
Plaats reactie
Kæla
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

RAW, grijskaart en GIMP

Bericht Geplaatst:

Ik wil graag de overstap gaan maken om in RAW te fotograferen. Nu heb ik al wat foto's geschoten en op de laptop gezet, maar ik kan er nog niets meer. Ik begreep dat je een stukje software nodig hebt om de RAW bestanden te kunnen gaan gebruiken.
Ik heb niet meer de spullen die ik bij de camera (canon eos 450D) heb gekregen. Hoe kan ik dit punt oplossen?

Momenteel gebruik ik een hopeloos oude versie van paint shop en GIMP voor mijn fotobewerking. Is er hier iemand die GIMP gebruikt voor RAW bewerking? Bijvoorbeeld in combinatie met de grijskaart om je kleurbalans in te stellen?
Ik overweeg nu om toch tot de aanschaf van een bewerkingsprogramma over te gaan, maar het duizeld me. Lightroom is qua prijs en mogelijkheden wel interesant, maar ik heb geen idee of er voor acceptabele prijzen betere opties zijn?

Veel vragen, ik hoop dat er wat tips en ideeën komen, zodat ik wat richting aan mijn zoektocht kan geven.
Omhoog Profiel Website Foto's
korandoke
Lid
Lid
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: RAW, grijskaart en GIMP

Bericht Geplaatst:

voor gimp heb je Ufraw nodig voor je raw foto's
https://sourceforge.net/projects/ufraw/ ... e/download

grts
Bas
Lid
Lid

RAW, grijskaart en GIMP

Bericht Geplaatst:

Om ze te kunnen openen, even een codec downloaden.
Omhoog Profiel Foto's
fotofons
Lid
Lid
Contacteer:

RAW, grijskaart en GIMP

Bericht Geplaatst:

van canon zelf heb je ook het progamma DPP , zelf gebruik ik lightroom 4 , en die koste tegenwoordig zo rond de 100 euro ,

wie weet ......
markleeman
Lid
Lid
Contacteer:

Re: RAW, grijskaart en GIMP

Bericht Geplaatst:

Je kan wellicht nog de software op de Canon website downloaden. Ik weet iig zeker dat dit met updates van de software kan, hiervoor moet je natuurlijk wel een oudere versie hebben natuurlijk. De benodigde software van Canon is Digital Photo Professional.

Mochten er alleen updates te vinden zijn bij Canon, kun je wellicht nog ergens op internet ofzo een oude versie hiervan vinden en installeren (maakt volgensmij niet uit hoe oud de versie is), en vervolgens de update erover zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking”