Nu kwam ik carbon statieven van Sirui tegen van onder de 1 kilo, deze bijvoorbeeld.
Hebben jullie ervaring met het merk Sirui en hebben jullie misschien nog meer tips voor een goed, licht en stabiel statief? Eventueel om te bouwen naar monopod.

Behalve als je een monopod gebruikt die je tot aan de helft de grond in mept met een rubber hamer...Henry schreef: Voor stabiliteit hoort het draagvermogen van het statief minimaal 3 keer het gewicht van je camera, objectief en statiefkop te zijn.
Uiteraard zijn er redenen om hier vanaf te wijken, bijvoorbeeld omdat je het statief niet veel gaat gebruiken en om voor die enkele keer...

Bedoel je te zeggen dat je van mening bent dat je voor rond de €300 niet echt een goed, licht en stabiel statief kan kopen? Ik zoek bewust naar een licht en toch stabiel statief omdat ik hem ook tijdens de wandelvakantie's wil menemenNiels schreef:Ik wil TS natuurlijk niet de lol van een nieuw statief ontnemen. Maar als ik zie dat je rond de 300 kijkt, kun je voor het zelfde bedrag een goed (zwaar) statief kopen, en een monopod onder de kilo.
Een zwaar statief heeft ook een voordeel, het is namelijk in de regel stabieler.

MarkSpeedmaster schreef:Bedoel je te zeggen dat je van mening bent dat je voor rond de €300 niet echt een goed, licht en stabiel statief kan kopen? Ik zoek bewust naar een licht en toch stabiel statief omdat ik hem ook tijdens de wandelvakantie's wil menemenNiels schreef:Ik wil TS natuurlijk niet de lol van een nieuw statief ontnemen. Maar als ik zie dat je rond de 300 kijkt, kun je voor het zelfde bedrag een goed (zwaar) statief kopen, en een monopod onder de kilo.
Een zwaar statief heeft ook een voordeel, het is namelijk in de regel stabieler.Mijn wandelrugzak heeft genoeg mogelijkheden om er een statief aan te hangen zonder dat deze gaat bungelen, dus dat is het probleem niet
![]()
Waarvoor ik het statief wil gaan gebruiken? Voor oa landschapsfotografie en avond- en/of nachtfotografie of een combi hiervan. Ik ben geen professional dus ik hoef niet het allerbeste van het allerbeste en ik ga het statief ook zeker niet dagelijks gebruiken, misschien zelfs niet wekelijks. Maar als ik hem gebruik wil ik wel een goed stabiel statief hebben die dus goed mee te nemen is met wandele