beste allen
ben zelf wat aan het puzzelen gegaan aangaande het verscherpen van foto's voor plaatsing in dit forum.
Ik dacht ik deel het gene wat ik geleerd heb misschien hebben jullie iets eraan.
het kan een beetje geeky worden
ik heb gespeeld met het programma imagemagick (noemt het vanaf nu IM)
dit is een commandline tool dus je moet niet bang zijn voor de commandpromt
even wat uitleg over de parameters die je gebruikt bij unsharp masking met IM <= soort gelijke benamingen in andere pakketten
radius
de hoeveelheid omliggende pixels die gebruikt worden om de berekening te doen van een nieuwe pixel.
sigma
de hoeveelheid invloed die een pixel in de radius heeft gezien zijn afstand tot de berekende pixel.
(ik denk dat het voor de hand ligt dat een pixel aan de buitenkant van de radius minder aandeel in het proces heeft dan een pixel vlak naast de berekende. de sigma waarde geeft aan hoeveel dit is)
amount
spreekt denk ik voorzich geeft aan hoe sterk het verscherpende effect wordt door gevoerd.
treshhold
geeft aan bij welke intesiteit de bewerking wel of niet wordt uitgevoerd.
dit is dus een belangrijke parameter voor de ruis in laag licht partijen.
unsharp masking versimpelt kort door de bocht.
manier van ingave op de commandpromt
convert -unsharp <radius>{x<sigma>}{+<amount>}{+<threshold>} input.png output.png
eerst even een testpatroon gemaakt en deze met verschillende waardes door IM geduwt
ORIGINEEL

omschrijving
eerst een paar met tehoge waardes zodat je ziet wat welke waarde doet

radius4 sigma1 (eerste wat opvalt is dat in het bovenste deel de lijnen boven 50% feller worden en lijnen onder 50% het tegenover gestelde)

radius16 sigma 16 (door de grotere radius krijg je een HALO wit gaat clippen ZWART NIET)
een wat normalere instelling

radius 1.5 sigma 1.2
nog een paar testkaarten
vooral in de laaste ZONEPLATE "in de spoiler" zie je dat voor niks de zon opgaat
verscherpen gaat tenkoste van details / resolutie van de foto al zou je dat niet verwachten !!
test kaarten zijn gemaakt om problemen te laten zien
dus resultaat hierboven kan wat
dramatisch lijken maar dat hoeft met een echte foto niet zo te zijn.
zie foto vanmiddag
eerste is zonder verscherping
middelste is verscherping voor verschaling <= best flink radius 16 sigma 8
laaste verscherping na verschaling
de commando's

wat ik nu ga doen is exporteren vanuit LR op volledige grote in tif daarna verscherpen met IM
hopelijk hebben jullie er iets aan.
PS de LR plugin mogrify maakt onder de moterkap gebruik van IM en is dus een wat eenvoudiger interface voor het zelfde.
grt
Maurice
ben zelf wat aan het puzzelen gegaan aangaande het verscherpen van foto's voor plaatsing in dit forum.
Ik dacht ik deel het gene wat ik geleerd heb misschien hebben jullie iets eraan.
ik heb gespeeld met het programma imagemagick (noemt het vanaf nu IM)
dit is een commandline tool dus je moet niet bang zijn voor de commandpromt
even wat uitleg over de parameters die je gebruikt bij unsharp masking met IM <= soort gelijke benamingen in andere pakketten
radius
de hoeveelheid omliggende pixels die gebruikt worden om de berekening te doen van een nieuwe pixel.
sigma
de hoeveelheid invloed die een pixel in de radius heeft gezien zijn afstand tot de berekende pixel.
(ik denk dat het voor de hand ligt dat een pixel aan de buitenkant van de radius minder aandeel in het proces heeft dan een pixel vlak naast de berekende. de sigma waarde geeft aan hoeveel dit is)
amount
spreekt denk ik voorzich geeft aan hoe sterk het verscherpende effect wordt door gevoerd.
treshhold
geeft aan bij welke intesiteit de bewerking wel of niet wordt uitgevoerd.
dit is dus een belangrijke parameter voor de ruis in laag licht partijen.
unsharp masking versimpelt kort door de bocht.
- Spoiler: Toon
manier van ingave op de commandpromt
convert -unsharp <radius>{x<sigma>}{+<amount>}{+<threshold>} input.png output.png
eerst even een testpatroon gemaakt en deze met verschillende waardes door IM geduwt
ORIGINEEL

omschrijving
eerst een paar met tehoge waardes zodat je ziet wat welke waarde doet

radius4 sigma1 (eerste wat opvalt is dat in het bovenste deel de lijnen boven 50% feller worden en lijnen onder 50% het tegenover gestelde)

radius16 sigma 16 (door de grotere radius krijg je een HALO wit gaat clippen ZWART NIET)
een wat normalere instelling

radius 1.5 sigma 1.2
nog een paar testkaarten
vooral in de laaste ZONEPLATE "in de spoiler" zie je dat voor niks de zon opgaat
verscherpen gaat tenkoste van details / resolutie van de foto al zou je dat niet verwachten !!
test kaarten zijn gemaakt om problemen te laten zien
dramatisch lijken maar dat hoeft met een echte foto niet zo te zijn.
zie foto vanmiddag
eerste is zonder verscherping
middelste is verscherping voor verschaling <= best flink radius 16 sigma 8
laaste verscherping na verschaling
de commando's

wat ik nu ga doen is exporteren vanuit LR op volledige grote in tif daarna verscherpen met IM
hopelijk hebben jullie er iets aan.
PS de LR plugin mogrify maakt onder de moterkap gebruik van IM en is dus een wat eenvoudiger interface voor het zelfde.
grt
Maurice