Ik heb twee vragen:
1) Is het mogelijk om een lens te laten reinigen ? Ik heb tijdens mijn vakantie een noodstop met de auto moeten maken en dat heeft geresulteerd in dat mijn camera vliegles in de auto heeft gehad. Body is helemaal ok, alleen er is kennelijk stof aan de binnenzijde van mijn lens (een Sigma 18-200) los gekomen en dat bevindt zich nu midden op de lens. Zonde, want het valt precies in het gezichtsveld. Ik had al gecontroleerd of het niet de sensor was, maar met een andere lens heb ik geen enkel probleem. Wat zijn mijn mogelijkheden ?
2) Ik ben van plan om een groothoeklens aan te schaffen. Nu heb ik op dit moment een canon eos450D en voorlopig heb ik nog geen plannen om een andere body aan te schaffen. Is het wijs om voor de toekomst een lens aan te schaffen die ook op een full frame camera past of is dat weggegooid geld en heb ik nog andere alternatieven. Om een beeld waaraan ik zelf dacht is de Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8. Oa voor architectuur en landschapfotografie. Iemand tips, aandachtspunten ? Ik hoor graag julle gedachten en meningen !
mvg Ralph