Alvast bedankt !
Alvast bedankt !

Waarom zou je je onderwerp helemaal scherp willen hebben? Ik vind het vaak mooier om met een zo kort mogelijke scherptediepte te werken, dat geeft veel meer spanning aan de foto. Maar dat is misschien een kwestie van smaak. Ik heb echter nog nooit een achtergrond geblurt.Matthijs schreef: Ik ben nu bezig met macro-fotografie (close-up) en dan wil je graag je onderwerp helemaal scherp erop hebben, dat doe je bijvoorbeeld met F/16, maar dat gaat dan wel ten kosten van je achtergrond.
Klopt maar voor focus stacking moet je onderwerp totaal niet bewegen, iets wat bij insecten en bloemen in de wind (ook een klein beetje) eigenlijk ondoenlijk is.xafke schreef:Mij is bekend dat veel macroliefhebbers werken met focus stacking.

Als je bedoelt van kop tot staart ja. Maar dat bereik ik door de lens zo haaks mogelijk op het insect te richten. Maar slechts één of enkele milimeters voor en achter het voorste oog van het insect is daar onscherp. Vaak ook de van je af gelegen zijde van het onderwerp.Matthijs schreef:Als ik je laatste paar macrofoto's bekijk, is het onderwerp helemaal van voren tot achter scherp.
Slechts twee keer heb ik een achtergrond vervangen (niet geblurt). Eén keer bij een foto van een Groene Mamba die ik lang geleden ook hier geplaatst heb en één keer als test bij een foto op Facebook, niet hier bij mijn weten. Maar hoe dan ook, ik vind het resultaat veel mooier als je door een korte scherptediepte een vage achtergrond krijgt dan door achteraf vervagen.Heb je nog nooit een achtergrond geblurt? Ik kan me herinneren dat ik ooit een bericht van je ben tegengekomen waarbij je vroeg of iemand je wilde helpen.![]()