Ik ben op zoek naar een oplossing om portretten te kunnen maken die meer background blur geven bij voldoende scherpte van "het hoofdonderwerp" . Op dit moment heb ik een Canon aps-c camera (70D).
Mijn uitgangspunt is dat portretten niet geposeerd mogen zijn. Ik pak nagenoeg uitsluitend spontane momenten. Goede autofocus is een must. Die moet ook betrouwbaar zijn bij scherpstelpunten buiten het centrum.
Ik heb een Canon 50mm f/1.8 stm, en dat vind ik op f/2.8 een prima lens, maar daar onder te soft. Op f/2.8 krijg je er wat background blur mee, maar ik wil graag wat meer daarvan. Op foto's waar de achtergrond een heel eind weg is het wel voldoende, maar bij de meeste foto's is dat niet te realiseren. Daarbij is bij die foto's de blur wat onrustig.
Ik heb ook de Canon 35mm f/2.0 IS USM. Favoriete lens! Daarvan is de blur wel mooi, maar nog te weinig. Daarbij is 35mm voor bepaalde portretten vaak te wijd.
Ik heb de 100mm f/2.0 USM geprobeerd, en die vond ik op f/2.0 geen mooi beeld geven. Er ontstonden tegen een donkere achtergrond een soort wittige randen om het hoofd van de geportretteerde heen. Bij f/2.8 was dat iets minder, maar echt zo scherp als de 50mm bij f/2.8 vond ik het niet. Daarbij is 100mm op aps-c in (te) veel gevallen te lang.
Er bestaat ook een 85mm f/1.8 USM. Die zou erg lijken op voorgaande lens. Ik ben bang dat deze lens ook pas bruikbaar is op f/2.8, en dat ook dit op aps-c de achtergrond niet zo heel veel meer blurt dan de 50mm f/1.8 stm op f/2.8.
Ik heb ook de 50mm f/1.4 USM geprobeerd. Ook dit objectief geeft bij volle opening wittige randen. Op f/1.8 beviel de 50mm f/1.8 stm me zelfs beter. Ik kan niet precies benoemen wat, misschien iets met kleuren en contrast.
Wat betreft de Sigma 50mm f/1.4 heb ik te weinig vertrouwen in de autofocus, te meer om dat ik graag ook andere scherpstelpunten gebruik dan die in het centrum.
Wat betreft de Sigma 85mm f/1.4 heb ik eveneens te weinig vertrouwen in de autofocus, te meer om dat ik graag ook andere scherpstelpunten gebruik dan die in het centrum.
De Sigma 50-100mm f/1.8 zou wat betreft het scherpstelpunt in het centrum voldoende kunnen werken, maar ook hier: ik gebruik ook graag scherpstelpunten buiten het centrum, en op dat punt heeft deze lens geen goede reviews. Daarbij is dit niet alleen een dure lens, maar ook een behoorlijk zware lens, waarbij het meeste gewicht aan de voorkant zit, wat meer ongewenste hefboomwerking geeft. Dat is me iets te veel sportschool voor een lens die vooral gekocht zou worden voor z'n meest wijde bereik (al is het zoombereik wel een flinke plus voor die momenten dat het per ongeluk wel uit komt natuurlijk).
Dan is er nog een Canon 85mm f/1.2 USM, maar die is (in ieder geval op aps-c) rond f/2.0 nog niet scherp, duur, en niet snel met autofocus. Je kunt daar vast prachtige portretten mee maken als het onderwerp stil poseert, maar dat is niet hoe ik personen fotografeer. Dus die valt ook af.
Tja, en dan ben ik een beetje door de mogelijkheden heen wat betreft aps-c. Behalve dat er binnenkort 1 mogelijkheid komt: de Canon 85mm f/1.4 IS USM. Maar die is 1630 euro. En nog liever zou ik een 50mm hebben, omdat 85mm toch net een beetje lang is, al zou het wellicht wel in genoeg gevallen werkbaar zijn. Aan de andere kant: als dit op aps-c vanaf f/2.0 goed werkt, bespaar ik nu de aanschaf van een full frame camera uit + dat ik op een volgende camera ook 1000 euro kan uitsparen doordat dit dan weer een aps-c model kan zijn.
Een andere optie is geld stoppen in overstappen naar full frame. Ik denk dat er een goede kans is dat de 85mm f/1.8 daarop naar mijn tevredenheid werkt, en dan ben ik wat de lens betreft voor 360 euro klaar. Op f/2.8 is dat wellicht voldoende scherp (want grotere sensor), terwijl het ook voldoende blur geeft (want door grotere sensor wordt bij zelfde framing hoofdonderwerp de backgrond meer vergroot, en daarmee ook de blur hierin) , en ook de beste werkafstand (want grotere sensor). Probleem is echter dat doordat ik met scherpstelpunten (ver genoeg) buiten het centrum wil kunnen werken dan minimaal op een 5d mk III uitkom, en die is ook 2ehands nog aardig aan de prijs op dit moment (rond 2000 euro).
Wat zal ik doen? Gaan voor een combi 5d mk III + 85mm f/1.8 USM....
.... of op (in ieder geval "voorlopig"*) aps-c blijven en gaan voor 85mm f/1.4 IS USM?
*(Dat "voorlopig" is dan wel een langere tijd, want de aanschaf van deze lens zorgt er voor dat het behoorlijk wat langer gaat duren voor ik een bedrag voor een 5d mk III bij elkaar heb. )
Graag jullie advies.