Deze zomer heb ik eindelijk de kans om een door mij felbegeerde fotostudio thuis in te richten. Met name voor portret fotografie (en mogelijk in een later stadium ook voor wat productfotografie). Nu had ik een jaar geleden al wat voorwerk gedaan mbt wat er zoal te krijgen is voor hoeveel geld, maar voor ik echt ga aanschaffen wil ik toch wat meer dingen te weten komen om mijn keuze beter te kunnen maken. Omdat het in een vrachtje naar Angola vervoerd wordt (waar ik woon), moet ik ook zorgen dat ik ineens alles koop en vooral niets essentieels vergeet.
Ik heb overigens een Canan 40D met kitlens 17-85 f5.6 is en een supermooie (!!) Canon 70-200 f2.8 is usm.
Ik heb een permanente ruimte van +/- 3.5x3.5 meter, en incidenteel een ruimte van 3.5x6 meter (die moet ik dan wel per shoot inrichten en gedeeltelijk weer opruimen), beide thuis.
1. Ten eerste zou ik graag willen weten hoe de mensen hier die een studio hebben deze ingericht hebben voor portretfotografie. Welk licht (flits of continue, paraplu's of softoboxen, afmetingen ervan), hoeveel licht (aantal lichtpunten), vermogen van je lampen, richtgetal, gebruik lichtmeter, welke achtergronden, etc etc. En wat zou je er aan toe willen voegen, of wat vind je overbodig? Waar moet ik absoluut op letten?
2. Bekijken jullie de resultaten meteen op de computer? Of toch in eerste instantie op camera en daarna op computer?
3. Hoe pakken jullie je colormanagement aan van opname tot afdruk (kleurinstellingen in photoshop etc)?
Een hoop vragen dus... Op internet vind ik wel een hoop, maar vaak wordt er met megaprofessioneel groot geweld spul gewerkt en dat is nou ook weer niet helemaal de bedoeling... Plus ik vind toch niet echt een goed antwoord op mijn specifieke vragen.
Alvast heel veel dank voor reacties!! Groetjes, Eus