Ik ben van omgeving rotterdam, en heb al veel gehoord over chipclean maarja, is ook niet naast de deur.
Als iemand mij kan helpen, heel graag !

Ron62 schreef:AJL, lenzen kun je ook kalibreren met je camera, als je camera deze functie tenminste heeft.....micro adjustment heet dat.![]()
Ron62 schreef:Je kunt er inderdaad voor naar Chip Clean, maar dat is inderdaad niet echt naast de deur, ik ben er ook een keer geweest en is toch zeker 1,5 uur rijden vanuit Naaldwijk(ook redelijk in de buurt van Rotterdam).
Je kunt het ook zelf proberen, staat genoeg info over op internet, Scherpstel kaartje printen en je kunt aan de gang.
Er kan niets kapot en als je ontevreden bent reset je het weer..... https://www.fotosloep.nl/autofocus-testkaart-en-micro-adjustment/
Elisa_0808 schreef:Hey, kan iemand mij vertellen hoe lenzen kalibreren werkt met een crop camera? Ik heb een EOS 800D met 2 sigma lenzen. De autofocus is volgens mij echt niet heel nauwkeurig en toch wel belangrijk met een 1.4 lens ..
Ik ben van omgeving rotterdam, en heb al veel gehoord over chipclean maarja, is ook niet naast de deur.
Als iemand mij kan helpen, heel graag !

xafke schreef:Ik wil niet oneerbiedig zijn maar we moeten ook even serieus blijven en dit juist kaderen.
Die camera is niet echt ontworpen om daar een F1.4 lens op te plaatsen desondanks het er mechanisch wel op past.
Anderzijds zit die camera in een beginners marktsegment waar je niet de technisch gevorderde opties hebt zoals microadjust.
xafke schreef:Het ontbreekt je ook aan voldoende AF punten om dergelijke lens goed onder dwang te houden.
xafke schreef:De focus recompose methode werkt niet voldoende accuraat op een scherptediepte van pakweg 2 tot 4mm. Je zit er zo naast bij de minste beweging.
Veel mensen onderschatten de moeilijkheidsgraad van zeer lichtsterke lenzen.
Anderzijds wil ik nu ook weer niet helemaal negatief zijn. De 800D is best wel een zeer fijne camera en daar komen goede resultaten uit. Maar je mag de verwachtingen ook niet te hoog leggen. Daarvoor moet je bij de (semi)professionele toestellen zijn waar al die oplossingen ingebakken zitten.
xafke schreef:Los van deze ook even meegeven dat de 1.4 lens onbruikbaar is volopen bij volle zon op EV 15 tot EV 16. Uw camera kan de lage ISO en hoge sluitersnelheid niet aan waardoor je sowieso gegarandeerd overbelichte foto´s zal hebben (sunny rule)
xafke schreef:
Als je wil mag je eens proberen met mijn 50mm F1.2 lens een close portret (headshot) te schieten. Het wordt er echt niet beter op om niet te zeggen onmogelijk.