welke laptop voor fotobewerking?

Plaats reactie
ican-art
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Welke Laptop adviseren jullie voor fotobewerking?

Ik twijfel tussen Lenovo en HP, beiden I7 processor, HP 16 gig, Lenovo 32 gig, is wel + 300,- Lenovo 16 inch en HP 17,3 inch, allebei zelfde schermtype. ( IPS )

Verder verschil in enkele details. ( HP heeft een verlicht toetsenbord, Lenovo niet!!! lol )

Mijn vorige HP ging nog geen jaar mee toen het moederbord het begaf. Mijn huidige Lenovo gaat al 6 jaar mee. Bij stiefzoon was de Lenovo pad al na een half jaar kaduuk. Dus ja, wat is wijsheid?

Iemand die de wijsheid in pacht heeft toevallig?
Omhoog Profiel Website Foto's
petervaneekelen
Moderator
Bezwaar bewerken: Nee
Contacteer:

Re: welke laptop voor fotobewerking?

Bericht Geplaatst:

Voor een laptop vind ik het moeilijk adviseren. Wat mij betreft zijn er (minimaal) drie elementen van belang, dat zijn de kracht van de processor, de kracht van de grafische processor/kaart, en het beeldscherm. Vooral dat laatste is moeilijk bij laptops, misschien is de nieuwe generatie laptops beter dan voorheen op dat gebied maar voor mij was dat altijd de reden om op een aparte PC-beeldscherm combi te blijven werken. Maar ik doe dan ook geen fotobewerking buiten mijn eigen huis.
Peter Koster
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Werk al jaren niet meer op een pc, heb dus geen vergelijk.
Kwam er voor een laptop op uit dat er nauwelijks specifieke beeldbewerkingslaptops aangeboden worden. Alternatief is kijken naar gaming laptops, zij het dat gamers zwaar tillen aan de snelheid van beeldverversing, die is voor ons met onze statische plaatjes uiteraard minder van belang.
Heb nu iets van twee jaar een Lenovo met I7 12700 processor en 32 gb ram en een nvidia rtx 3060 grafische kaart. Kan niet anders zeggen dan dat lekker vlot draait. Misschien is het zelfs wel overkill:-)
Omhoog Profiel Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Laptop zou ik ook niet weten, heb hier een pc met Eizo beeldscherm, beeldscherm is inderdaad knap belangrijk en de processor en het werkgeheugen ook, als je veel foto's bewerkt.
Videokaart is vooral belangrijk als je veel met AI doet, vooral het ontruisen in Camera Raw met AI duurt erg lang zonder goede videokaart.
Om snel op te starten en om de foto's snel in te laden is een SSD een must, om je (bewerkte) bestanden op te slaan voldoet een HDD ook.
Omhoog Profiel Foto's
ican-art
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Ja
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

IPS schermen zijn tegenwoordig erg goed qua kleur.

Ben voor de HP gegaan, 16 gig moet genoeg zijn. Kon ook nog 10% korting krijgen op die HP. Ga niet gamen of video editen.
PetraS
Lid
Lid
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik heb een Lenovo Legion. Met RTX 3060 en 16 Gb. Is natuurlijk al wel verouderd (ca 2,5 jaar) maar werkt prima. Zelfs Video bewerken lukt wel als je net als ik een beetje prutst daarmee... en overigens heb ik wel een verlicht toetsenbord :D
Dus met een nieuwere Lenovo moet het volgens mij zeker lukken. Heb overigens ook we HP h=gehad en was daar ook zeer tevreden mee..
wilw
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Dit zal gedeeltelijk afhangen van je budget (heb niet nagezocht op prijzen van de door jou genoemde configuraties).
Zeker zijn processor en videokaart zijn belangrijk.
Beeldscherm wat minder in mijn geval; in die zin dat ik zelf een groot beeldscherm (Eizo, nog van mijn oude PC) aangesloten heb op de laptop voor als ik het nodig heb.

Zelf gebruik ik een Victus (van HP) met AMD Ryzen 7 / 5800H - Radeon Graphics / 3.20 GHz - 16GB RAM. (en het toetsenbord is verlicht ;) )
A.I. en ontruisen zijn een fluitje van een cent (zie reactie van Ron)
Plaats reactie

Terug naar “Camera's, lenzen en toebehoren”