Help! Sony R7iii of de a9?

Plaats reactie
Henry
Lid
Lid
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man

Bericht Geplaatst:

Even wachten tot Ron langs komt... :)
Ron62
Lid
Lid

Re: Help! Sony R7iii of de a9?

Bericht Geplaatst:

Ben ik al. :)

Ik ken iemand die beide camera's heeft en die gebruikt de A9 als back-up en maakt dus z'n meeste foto's met de A7R III.
A7R III is 42 Mp en de A9 is 24 Mp, dat is z'n voornaamste reden, alleen als ie het wat snellere actiewerk(zoals vogels in vlucht) moet fotograferen dan gebruikt ie de A9, die is net wat sneller en heeft ook meer scherpstelpunten.
Qua beeldkwaliteit maakt het heel weinig uit en die 42 Mp vind ie wel erg makkelijk, ook als ie nog een stukje moet croppen houdt ie nog zat over.

Welkom hier trouwens. :D
Ron62
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ik heb zelf geen van beide camera's, heb zelf een A77 II en heb weleens een dag gefotografeerd met de A99 II.
Toevallig had ik afgelopen weekend degene die beide camera's wel in z'n bezit heeft aan de telefoon en heb 'm gevraagd naar zijn ervaringen en hij vertelde me het bovenstaande.
Ik weet dat ie veel vogels fotografeert, maar ook landschappen is een favoriet onderwerp van 'm.
Nu is het met kleine vogels natuurlijk reuze handig als je wat extra ruimte hebt om te croppen, dus vandaar denk zijn keuze om meer met de A7R III te fotograferen....zolang je geen snel bewegende onderwerpen hebt is die 42Mp natuurlijk alleen maar een voordeel.
Hij fotografeert met de A7R III bijna standaard op 2500 ISO en is heel erg tevreden over de ruisprestaties.
Weet niet of het toegestaan is, maar dit is een link naar z'n FB pagina: https://www.facebook.com/gkiburg?pnref=friends.search
Daar staan ook foto's op die hij gemaakt heeft met andere camera's van Sony, want hij is een soort van ambassadeur van Sony en moet vaak hun camera's testen.
Dit is een link naar z'n website: http://gustavkiburg.com/ en nog een link naar z'n andere FB pagina: https://www.facebook.com/gustavkiburgphotography/?pnref=lhc
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Len1607 schreef:...Ik vraag mij echter af in hoeverre 42mp echt nodig is, buiten het feit dat je meer kan croppen. Het is kiezen tussen twee besten...ik denk dat ik neig naar de a9 ivm de snelheid voor het kitesurfen/paardrijden. Het lijkt mij dat de a9, op normaal foto formaat, niet onder doet voor de a7riii qua details. Grote afdrukken zijn voor mij namelijk niet aan de orde.

Wat versta je onder normale afdrukken? Een foto met afmeting van 10x15cm? Uitgaande van een dpi van 300 of een dpc van 118 komt dit neer op 1180x1770. Dit komt neer op zo’n 2Mb...
Henry
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Klopt, dan is 24MPixels mééééér dan voldoende.
Als je de foto cropt en slechts 1/4 deel over hebt, dan heb je nog 6MPixels over.
Als snelheid echt een eis is, dan dit zeker serieus nemen. Snelheid bereik je enerzijds door een juiste combinatie van camera + lens, maar anderzijds door te anticiperen op hetgeen gaat komen.
Matthijs
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Waarom geen D850? Het top model van Nikon.
Ron62
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Matthijs, ik dacht altijd dat de D5 het topmodel van Nikon is? :dk

De A7R III heeft al een heel snel autofocussysteem, maar als je echt snelheid wilt en iets minder MP maakt niet uit dan zou ik voor de A9 gaan.
De A9 schiet ook 20 beelden per seconde en de A7R III 'maar' 10.
A9 heeft 693 fasedetectie punten verdeeld over 93% van het beeld en de A7R III 'maar' 399 verdeeld over 68% van het beeld.

Ik ben helemaal niet jaloers op je dat je uit 1 van deze 2 camera's er maar 1 mag kiezen.....veel succes. :rof ;)
Matthijs
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ron62
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ja ok, voor jouw soort fotografie kun je misschien beter de D850 hebben, maar de D5 is toch echt een heel stuk sneller en volgens mij ook het topmodel, zeker qua prijs. ;)
Wilbert
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Hebben al die Sony's die hierboven genoemd worden een elektronische zoeker?
Zo ja, dan zou ik er wel over nadenken want dat is echt wennen.

Kun je jouw keuze toelichten waarom je van Nikon over wil stappen naar Sony?

Wilbert
Ron62
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Zoals ik in een ander topic(Sony A7R II of Canon 5D mark III) van afgelopen week al aangaf zou mijn keuze de A7R III met de FE 100-400mm + 1,4x teleconverter zijn, als geld geen rol speelde.
Maar ik fotografeer dan ook veel vogels en dan heb je vaak mm's en nog wat ruimte om te croppen nodig.
Zou er dan nog 1 lensje bij nemen voor wat landschappen en familiefoto's, maar ik heb nog niet echt gekeken wat er voor dat soort fotografie te koop is. ;)
Voor het kitesurfen en paardensport is die 100-400mm denk ook wel een fijne lens en anders de 70-200mm F/2.8.
Er is iemand hier op het forum die een paar maanden geleden overgestapt is van Nikon naar Sony en die heeft nu volgens mij de Sony A7R III en de 70-200mm F/2.8.....zoek even op ArtenCo.
Ron62
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Wat je natuurlijk ook nog kunt doen is Gustav(degene van de linkjes hierboven) een mailtje sturen, ik weet zeker dat ie het leuk vindt om je verder te helpen. :)
Ron62
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Voor sport in wat mindere omstandigheden(donker weer, binnensporten) kun je inderdaad beter de 70-200mm F/2.8 hebben, als het licht wat minder is dan is die F/2.8 reuze handig.
Voor sporten in de buitenlucht met voldoende licht is de 100-400mm ook geschikt.
Het voordeel is dan als bijvoorbeeld een kitesurfer ver weg op zee is je 'm toch behoorlijk dichtbij kunt halen en je kunt ook makkelijker 'portretten' met gezichtsuitdrukkingen nemen van de sporters.
Het voordeel van zowel de A7R III als de A9 is dat je natuurlijk best wel hoog in de ISO kunt gaan, dus het zijn al camera's die in moeilijke omstandigheden goed presteren.
Plaats reactie

Terug naar “Camera's, lenzen en toebehoren”