@Frans, met m'n vorige camera en lens had ik nog weleens last van het paarse spook, maar dat was gelukkig makkelijk op te lossen in Photoshop.
Met deze camera en lens eigenlijk helemaal geen last meer van en ik heb het hier ook niet gezien totdat jij het zei.
Maar ik denk dat het een hele lichte reflexie is van de lucht bovenop het koppie, want het is alleen helemaal bovenop dat ik het heel lichtjes zie als ik het controleer in Photoshop en in de haartjes aan de zijkant van het koppie zie ik het niet.
@Gotchas, toen ik deze foto zag moest ik gelijk aan dit liedje denken:
Mooie close-up, Ron. Ik zie ook wel een grijs waas rond het beestje, lijken me de onscherpe haren achter het scherptevlak maar oogt toch wat minder prettig.
@Peter, als je op het plusje klikt is ook duidelijker te zien dat het geen waasje is, maar dat het haartjes zijn.
Mij stoort het in ieder geval niet, de belangrijkste dingen in de foto zijn voor mij goed scherp en dat het dan naar achteren toe wat onscherper wordt oogt voor mij vrij normaal en vind ik juist prettig, omdat de focus dan ook meer op het scherpste deel komt te liggen.