EVF: vinden jullie dit echt bruikbaar?

Plaats reactie
Havoc
Lid
Lid

EVF: vinden jullie dit echt bruikbaar?

Bericht Geplaatst:

Ik heb nu 2 weken mijn nieuwe camera (Fuji GFX100SII). En die EVF is echt een ramp! Dit is nog steeds hetzelfde afschuwelijke beeld als toen ik 10 jaar of langer geleden voor het eerst door een X-T1 keek.
- overbelicht
- onnatuurlijke kleuren lichtgeel en licht blauw ziet er alle twee even overbelicht uitgebrand wit uit.
- tearing, kan niet volgen als je wt beweegt
- veel te harde onnatuurlijke contrasten
- ofwel veel te fel ofwel veel te donker, je krijgt er koppijn van of je ziet er amper iets van.

Vinden jullie dit echt beter dan een goeie ouwe spiegel reflex? Ben nu al een week aan het "spelen" met de instellingen van die zoeker maar het is niet bruikbaar in alle omstandigheden. Ofwel is het binnen redelijk (en nog niet goed genoeg) maar dan zie je er buiten niets in. Of wel zie je buiten iets maar dan krijg je koppijn na 10 minuten zoals in een zaklamp kijken de hele tijd. Ik kan daarmee hoogstens bepalen wat op de foto komt. Maar belichting, witbalans... hopen maar dat het goed komt. Ik kan beter inschatten wat een spiegelreflex met diafilm gaat geven 2 maand later dan wat er uit zoiets komt.

Het scherm op de achterkant is daarentegen véél beter. Waarom kunnen ze niet hetzefde laten zien in de zoeker?
Omhoog Profiel Foto's
petervaneekelen
Moderator
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: EVF: vinden jullie dit echt bruikbaar?

Bericht Geplaatst:

Volgens mij is de enige op dit forum die ervaring heeft met deze camera RGS, als hij niet reageert kun je een PB proberen ...
Omhoog Profiel Website Foto's
Ron62
Moderator

Bericht Geplaatst:

Ik zou echt niets anders meer willen dan de EVF op m'n Sony, je ziet juist veel beter of je instellingen goed staan of niet, overbelichting geeft ie perfect aan en ook de scherpte is tijdens het fotograferen al redelijk goed te zien, net als de witbalans.

tearing, kan niet volgen als je wt beweegt
Weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar als het is wat ik denk en je bedoelt een soort 'schokkerig' beeld dan denk ik toch dat er iets niet helemaal goed ingesteld staat.

Ik fotografeer inmiddels al zo'n 15 of 16 jaar met een EVF(Sony A55) en zoals gezegd bevalt dat echt prima en ze worden nog steeds beter.
Omhoog Profiel Foto's
MarcoEOS
Donateur
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Mijn ervaringen met de EVF komen van Canon, en daar bevalt het me prima.

Ik herken dat wat jij hierboven schetst ook niet uit de reviews over deze camera. Ik denk eerder dat er iets niet goed zit/ staat in jouw camera. Voor het geld wat je ervoor betaalt mag je toch op zn minst een goeie EVF verwachten.
Frans
Donateur

Bericht Geplaatst:

In het menu scherm setup al gevonden? Zoals dat in ieder geval bij de xt-1 te vinden was?
Omhoog Profiel Foto's
RGS
Donateur
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik heb een GFX100RF gehad maar herken jouw constateringen niet. Ben bang dat ook ik je niet verder kan helpen. Vind ook lastig om te bepalen of het een exemplarisch probleem is of niet.
Laatst gewijzigd door RGS op 16 apr 2026 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans
Donateur

Bericht Geplaatst:

Frans schreef: 15 apr 2026 11:33 In het menu scherm setup al gevonden? Zoals dat in ieder geval bij de xt-1 te vinden was?
Ik heb de setup inmiddels in de handleiding van je camera gevonden.

Wellicht even reageren hier?

We doen immers moeite voor je.
Omhoog Profiel Foto's
Havoc
Lid
Lid

Bericht Geplaatst:

Ron62 schreef: 15 apr 2026 01:14
tearing, kan niet volgen als je wt beweegt
Weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar als het is wat ik denk en je bedoelt een soort 'schokkerig' beeld dan denk ik toch dat er iets niet helemaal goed ingesteld staat.
Niet schokkerig maar eerder dat de randen rafelig worden om dan terug scherp te worden als je stopt me bewegen. En je hoeft niet snel te bewegen.
RGS schreef: 15 apr 2026 21:49 Ik heb een GFX100RF gehad maar herken jouw constateringen niet. Ben bang dat ook ik je niet verder kan helpen. Vind ook lastig om te bepalen of het een exemplarisch probleem is of niet.
Inderdaad lastig om weten of het die ene camera is of een instelling. Ik begrijp dat je de camera niet meer hebt? Anders zou het handig zijn om de instellingen eens te vergelijken.
Frans schreef: 16 apr 2026 08:44
Frans schreef: 15 apr 2026 11:33 In het menu scherm setup al gevonden? Zoals dat in ieder geval bij de xt-1 te vinden was?
Ik heb de setup inmiddels in de handleiding van je camera gevonden.

Wellicht even reageren hier?

We doen immers moeite voor je.
Sorry, even heel druk op het werk. 's Avonds niet veel zin meer om een camera vast te nemen, val in slaap waar ik zit.

Ja hoor, had die instellingen al gevonden "screen setting 1/4" p314 ev. Ik schreef ook dat ik al verschillende instellingen geprobeerd had. EVF en LCD hebben aparte instellingen. "Natural life view" staat "ON". Heb nu de brightness van de EVF op "auto -2" gezet, dat maakt het binnen al beter. Alleen zie je buiten dan niet veel precies. Snap ik niet want je zit toch met je oog tegen de schelp... Ook R "0" en B "-5" in de kleur setting van de EVF maakt de kleur wat beter. Nog altijd veel te blauw, lijkt dat de kleur temperatuur te hoog staat. Maar ik ben er nog niet er is nog altijd veel verschil tussen wat de EVF en LCD van de kleuren maken.
Omhoog Profiel Foto's
Frans
Donateur

Bericht Geplaatst:

:up
Omhoog Profiel Foto's
MarcoEOS
Donateur
Contacteer:

Bericht Geplaatst:

Ik zou dan gewoon even teruggaan naar de winkel waar je ‘m gekocht hebt. Voor duit geld mag je wat beters verwachten zou ik zeggen, zeker omdat het geen bekende producteigenschap is.
Plaats reactie

Terug naar “Camera's, lenzen en toebehoren”