wat zouden jullie aan deze foto bewerken???
- Wolves fotografie
- Lid

- Bezwaar bewerken: Ja
- Geslacht: Vrouw
- Contacteer:
AJL schreef:Hierop krijgt een 10-tal verschillen antwoorden
Veel gebruiken photoshop (cs2 of cs3 of cs4 of elements)
Dat denk ik ook. Buiten PS (Photoshop) zijn denk ik PSP (Paint Shop Pro) en Picasa veel voorkomende programma's. 
Ik ben echt heel slecht in fotobewerkingen, maar juist daarom vind ik het leuk om met dit soort dingen te oefenen. In je profiel stond dat je geen problemen hebt met bewerken. Dus ik heb even snel wat geprobeerd.
Wat vinden jullie hier van?
http://img40.imageshack.us/img40/575/0013filtered.jpg
- Wolves fotografie
- Lid

- Contacteer:
Denk dat je beter in fotobewerking bent dan waar je jezelf credits voor geeft! Als je de ellebogen nog even wat meer aandacht geeft dan denk ik dat TS er best blij mee is.Nada schreef:Ik ben echt heel slecht in fotobewerkingen, maar juist daarom vind ik het leuk om met dit soort dingen te oefenen. In je profiel stond dat je geen problemen hebt met bewerken. Dus ik heb even snel wat geprobeerd.
![]()

-
miek78
- Lid

- Bezwaar bewerken: Nee
Nada schreef:Ik ben echt heel slecht in fotobewerkingen, maar juist daarom vind ik het leuk om met dit soort dingen te oefenen. In je profiel stond dat je geen problemen hebt met bewerken. Dus ik heb even snel wat geprobeerd.
![]()
nou ik vind dit al heel knap hoor ! ben het wel eens met de ellebogen...maar wel ontzettend bedankt !!!!
- @win
- Lid

- Geslacht: Man
- Contacteer:
Uiteraard is er achteraf best veel dat je kunt doen met een foto. En soms heb je maar 1 kans in je leven om een foto te maken en als die dan niet 100% goed is kan je daar best aan sleutelen. Bij foto's van je eigen (?) kind is dat niet het geval en kan je achteraf nog meer foto's nemen om het beter te krijgen. De eerste foto was in mijn ogen mislukt door de onscherpte en grote hoeveelheid tegenlicht. Waarom daaraan sleutelen? Ik zou gewoon even een nieuwe foto maken rekening houdend met wat er de vorige keer fout is gegaan.
Voor wat bovenstaande betreft foto zou ik dus de vraag stellen; hoe kan ik zo'n slagschaduw de volgende keer voorkomen? In dit geval zou ik het kind verder van de achtergrond halen en als je alleen beschikt over een pop-up flitser proberen deze zo min mogelijk te gebruiken. Maak gebruik van natuurlijk licht door de baby bij het raam te fotograferen. Eventueel de iso waarde iets te verhogen (met een 450D moet je met iso400 nog redelijk ruisvrij kunnen fotograferen) en het diafragma wat groter (4.0 of lager als je lens dat aankan). Het gezicht van de baby zal dan veel mooier en zachter belicht worden en je bent van de harde schaduw af.
Maar om op je vraag terug te komen; ja het is mogelijk om de schaduw weg te werken. Het eenvoudigst door de achtergrond rondom de schaduw net zo donker te maken als de schaduw zelf.
Voor wat bovenstaande betreft foto zou ik dus de vraag stellen; hoe kan ik zo'n slagschaduw de volgende keer voorkomen? In dit geval zou ik het kind verder van de achtergrond halen en als je alleen beschikt over een pop-up flitser proberen deze zo min mogelijk te gebruiken. Maak gebruik van natuurlijk licht door de baby bij het raam te fotograferen. Eventueel de iso waarde iets te verhogen (met een 450D moet je met iso400 nog redelijk ruisvrij kunnen fotograferen) en het diafragma wat groter (4.0 of lager als je lens dat aankan). Het gezicht van de baby zal dan veel mooier en zachter belicht worden en je bent van de harde schaduw af.
Maar om op je vraag terug te komen; ja het is mogelijk om de schaduw weg te werken. Het eenvoudigst door de achtergrond rondom de schaduw net zo donker te maken als de schaduw zelf.
- Niels
- Lid

- Bezwaar bewerken: Nee
- Geslacht: Man
eerlijk? Ik zou er niks aan bewerken.. ik vind er niks boeiends aan. tuurlijk het is ws je eigen kind en dat maakt het voor jou boeiend. Maar het is voor mij de zoveelste baby foto! En daar heb ik helemaal niks mee.
Dus deze zou ik af laten drukken bij Media markt en in het famillie album plakken.. leuk voor jullie en opa en oma.
Dus deze zou ik af laten drukken bij Media markt en in het famillie album plakken.. leuk voor jullie en opa en oma.
- Wolves fotografie
- Lid

- Contacteer:
De laatste foto mist ook weer de noodzakelijke scherpte. Is dit een foto die je nog had of is het een foto die je gemaakt heb m.b.v. de tips die eerder in dit topic gegeven zijn? Ik heb anders ook nog een ander "trucje" wat een wereld van verschil zal maken. Het is eigenlijk helemaal geen truc maar het aanpassen van de instelling bij beeldstijl op je camera. Via het menu kun je naar beeldstijl gaan. Waarschijnlijk staat die nu ingesteld op "standaard". Kies hier voor "gebruiker 1" en ga deze definiëren. Dit doe je met behulp van de knop disp (of jump; ik heb zelf geen 450D dus ik doe het even uit mijn hoofd, mocht het niet kloppen kan je altijd je gebruiksaanwijzing er bij pakken). Je krijgt nu een vervolg scherm waarin je o.a. scherpte ziet staan. Na even drukken op de set-knop kan je de scherpte hoger zetten. (Fabrieksinstelling is volgens mij 3.) Al naar gelang hoe scherp je je eindresultaat wilt hebben, zet je de camera op 5, 6 of 7. Ook bijvoorbeeld het contrast kan je op dezelfde manier aanpassen. Ik zou om te beginnen de scherpte eens op 5 zetten en het contrast op 1. De andere waarden kunnen op 0 blijven. Bevestig dit, controleer aan het eind nog even of je de beeldstijl goed op gebruiker 1 hebt gezet (dit kan met de sneltoets naar beneden - onder de set-knop). En kijk hoe je nu het resultaat vindt. Ben je tevreden, dan laat je het zo en anders ga je gewoon stapje voor stapje aanpassen net zo lang totdat je wel tevreden bent. Als je in RAW-fotografeert, maar ik verwacht dat je nog met JPG bezig bent, dan kan je dit achteraf ook nog instellen. Hoop dat je hier wat aan hebt! Succes.