Martinvh schreef:Vind m opzich nog niet zó verkeerd hoor,.. zeker met wat Ps-werk is ie denk ik nog wel aardig op te halen. ik zou wat met de levels/curves spelen om hem wat lichter te krijgen en de kleuren wat op te halen.
@Gemini,
Ik heb nu laatst juist gehoord dat sport juist wel op diafragma voorkeuze wordt geschoten.
Dit doordat de camera anders automatisch eerts het F-getal naar beneden knalt en dan pas de ISO , waardoor je dus vaak met een heel klein scherpte gebied zit.
De uitleg was , eerst op diafragma voorkeuze dan je ISO omhoog knallen tot je sluiter 1/1000 leest in het gebied waar je gaat schieten. Zo heb/hou je dus de gewenste scherpte/diepte in je foto's én weet je zeker dat je de boel bevriest met 1/1000.
( moet je natuurlijk wel een cam hebben die 800+ ISO aankan)
Wat betreft diafragma voorkeuze of sluitertijden voorkeuze hanteer ik veelal het volgende.
Buitensport ( geen kunstlicht of slechte verlichting ) sluitertijden voorkeuze dit geld veelal voor auto/motorsport.
In hallen met kunstverlichting werk ik op diafragma schreeuwerige reclameborden zoals bij het schaatsen vermijd ik het liefst ( en op F2.8 wil dat prima ) ander voordeel is dat je niet te hoog in je ISO hoeft te schroeven om een flinke sluitertijd te pakken.
Het onderwerp minimaal bevriezen vind ik voldoende tot 1/1000e sec ( hiermee doel ik niet op auto/motorsport daar wil je juist beweging )

)