Wat voor statief was het ? Windstil / windkracht 7? Beeldstabilisatie?
Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
- Bas
- Lid

- Bezwaar bewerken: Nee
- Geslacht: Man
Je zegt dat je 10x inzoomt bij scherpstellen. Bedoel je dat je via live view compositie bepaalt, dan 10x inzoomt, en zo heel nauwkeurig scherpstelt?
Want in dat geval kun je logisch beredeneren, dat wanneer je een kleine trilling in de camera veroorzaakt, die bij een 10x ingezoomd beeld, 10x zo groot is.
Het trillen merk je voordat je de foto maakt?
Want in dat geval kun je logisch beredeneren, dat wanneer je een kleine trilling in de camera veroorzaakt, die bij een 10x ingezoomd beeld, 10x zo groot is.
Het trillen merk je voordat je de foto maakt?
- Frans
- Lid

dank voor jullie reacties.
je hebt gelijk bas. bij 10 maal vergoting zie je elke beweging uitvergroot.
ga het eens met mijn hoekzoeker proberen.
die heeft een vergroting van 2.
wat ik ook een groot nadeel vind van handmatig scherpstellen met mijn huidige objectieven is de gevoeligheid van de scherpstelring. ik bedoel daarmee dat een heel kleine verdraaiing leidt tot grote verschillen in scherpstelafstand.
je hebt gelijk bas. bij 10 maal vergoting zie je elke beweging uitvergroot.
ga het eens met mijn hoekzoeker proberen.
die heeft een vergroting van 2.
wat ik ook een groot nadeel vind van handmatig scherpstellen met mijn huidige objectieven is de gevoeligheid van de scherpstelring. ik bedoel daarmee dat een heel kleine verdraaiing leidt tot grote verschillen in scherpstelafstand.
- Wim
- Lid

live view is op zich wel aardig maar persoonlijk.
kijk ik liever door de zoeker.
met macro is een beetje draaien inderdaad een groot verschil.
beetje oefenen daarin dan heb je het snel door.
doordat ik een bril draag heb ik me aangeleerd om over de bril heen te kijken.
kijk ik liever door de zoeker.
met macro is een beetje draaien inderdaad een groot verschil.
beetje oefenen daarin dan heb je het snel door.
doordat ik een bril draag heb ik me aangeleerd om over de bril heen te kijken.
- __Erik__
- Lid

- Contacteer:
Ik gebruik liveview zeker wel, maar dan om automatisch scherp te stellen op een plek die ik kan aanwijzen, met mijn ogen handmatig scherpstellen is niet aan te bevelen...
- iew
- Lid

- Bezwaar bewerken: Ja
- Contacteer:
Ik heb vandaag je stuk over macro fotografie eindelijk eens op m'n gemakkie kunnen lezen, heel veel respect voor je inzet en werk.
Het leest prima weg en bevat veel nuttige informatie, ik vond het erg leuk om te lezen.
Ik zal binnenkort jouw tips en trucs eens gaan proberen met mijn el cheapo Tamron 70-300mm met 1:2 macro stand (nou ja macro... zeg maar vergrootglas stand
)
Heel erg leuk dat je dit zomaar hebt gedaan
Ik laat je wel weten hoe het is gegaan zodra ik wat foto's heb kunnen schieten. (je ziet ze wel verschijnen)
Het leest prima weg en bevat veel nuttige informatie, ik vond het erg leuk om te lezen.
Ik zal binnenkort jouw tips en trucs eens gaan proberen met mijn el cheapo Tamron 70-300mm met 1:2 macro stand (nou ja macro... zeg maar vergrootglas stand
)Heel erg leuk dat je dit zomaar hebt gedaan

Ik laat je wel weten hoe het is gegaan zodra ik wat foto's heb kunnen schieten. (je ziet ze wel verschijnen)
- iew
- Lid

- Bezwaar bewerken: Ja
- Contacteer:
Bas schreef:Bedankt voor je complimenten. Was leuk om te doen hoor,
Ben benieuwd naar je resultaten, hoop je een beetje op weg te kunnen helpen met dit stuk
Je hebt me in ieder geval al geïnspireerd om eens wat met macro te gaan experimenteren.