Ik heb het idee dat het koppie van de voorste best wel redelijk scherp is.
Langzame sluitertijd is ook afhankelijk van je camera, hoe beter de stabilisatie(in camera en/of lens), hoe langzamer de sluitertijd kan zijn.
Ik weet dat die regel van bijv. 200mm is minimaal 1/200 met de combinatie van mijn camera en lenzen niet echt meer opgaat, ik kan veel langzamere sluitertijd gebruiken bij onderwerpen die niet bewegen en dan zijn ze alsnog scherp.
Maar dat is ook van een hoop dingen afhankelijk, o.a. hoe trillingsvrij is de eigenaar van de camera en hoe groot en zwaar is je lens, want met een zware en lange lens hebben er ook meer mensen moeite om 'm stil te houden.
Ook de wind is meer van invloed als je met een grote lens fotografeert, met zo'n windje net als vandaag en gister valt het niet mee om 'm stil te houden als je op de wind staat.
Het is natuurlijk altijd 'veiliger' om een snellere sluitertijd te gebruiken bij onderwerpen die je alleen maar ragscherp wilt hebben, maar soms loop je tegen de beperkingen van je camera aan wat betreft hoge ISO en dus ruis en dan gaat bij mij de sluitertijd omlaag, in de hoop dat er nog een scherpe foto tussen zal zitten.
Met het diafragma is het bij mij hetzelfde verhaal, vaak gebruik ik het grootste diafragma(laagste getal), behalve bijv. bij landschappen, waarbij je zoveel mogelijk scherp wilt hebben, of als je juist een langzame sluitertijd wilt hebben, om bijv. beweging in je foto te laten zien, zoals bij water wat beweegt(waterval of zo), of een auto die rijdt en je die rijdende beweging vast wilt leggen door te pannen(meetrekken van de camera met het onderwerp, met een langzame sluitertijd).
In die gevallen moet bij wat meer licht het diafragma geknepen worden om de langzame sluitertijd te halen.
Stel je hebt een instelling van 1/1000, ISO-100, F/4 en je wilt naar een sluitertijd van 1/100.
Dan ga je naar 1/100, ISO-100, F/13, bij dezelfde lichtomstandigheden, dus ook je scherpstelpunt op hetzelfde punt gericht.
Hoe hoger het diafragma getal, hoe lager de sluitertijd bij dezelfde ISO.