Het is 08 mei 2025 20:00

Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.

Auteur Mijn eerste vos...
 Mijn eerste vos...
BerichtGeplaatst: 26 maart 2014 13:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Mijn allereerste vos in de AWD van afgelopen maandag. Ik was zo blij dat ik er 1 had gevonden, dat ik ben vergeten om naar mijn belichting te kijken. Nog wel aardig kunnen aanpassen met Capture NX, maar niet genoeg om te laten beoordelen.

Vindt ook de compositie niet helemaal lekker. En weer ruis in de achtergrond. Waar die toch vandaan komt? Iemand een goede tip hoe ik hier iets aan doe?

ISO200 | f4.8 | 200mm | 1/500s
Fotografie

Bedankt voor het kijken!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Mijn eerste vos...
BerichtGeplaatst: 26 maart 2014 14:20 
Lid
Fotografie

De foto oogt nog wat blauw inderdaad.
de ruis.... Zit deze ook al in het origineel? Anders zou het aan je manier van bewerken kunnen liggen.
Misschien kan je even uitleggen wat je doet en ook waarmee je fotografeert?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn eerste vos...
BerichtGeplaatst: 26 maart 2014 14:48 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Vind hem op zich wel leuk hoor. Kleur probleem is wel op te lossen denk ik. De ruis ook nog wel.

Je zegt dat de belichting niet goed was.. Was deze te donker toevallig waar het ruizig is? Hoe was je histogram, aan de linker kant? Bij mij is het zo dat als ik donkere delen teveel bijregel (lichter maak) daar ruis naar voren komt. Het ETTR (expose to the right) principe is misschien wel leuk voor je om te bekijken.

Mijn eerste vos...
BerichtGeplaatst: 26 maart 2014 18:29 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Hoe ga je te werk ? wat is je volgorde van bewerken ? dat zou helpen bij het oplossen van je ruisprobleem.

Vosje staat er op zich mooi op, beetje centraal geplaatst.

Mijn eerste vos...
BerichtGeplaatst: 26 maart 2014 19:46 
Lid
Fotografie

Bedankt allemaal voor de reacties.

De foto's zijn allemaal gemaakt met mijn Nikon D300 en meestal de Nikon 70-200 2.8. Maar ook in foto's die ik met mijn Nikon 105mm 2.8 macrolens heb gemaakt, zie ik het terugkomen. Vandaar ook dat ik vermoed dat het in mijn werkwijze ligt. Maar daar heb ik eigenlijk al jaren niets meer aan veranderd. Wellicht nu ik weer een leuk forum gevonden heb, ik weer extra kritisch naar mijn eigen foto's kijk? :dk

Mijn werkwijze:
- foto in NEF formaat openen in Capture NX (Nikon)
- Belichting corrigeren waar nodig
- Dan eerst iets verscherpen met "Onscherp masker" intensiteit 100% met straal 2 tot 5
- Contrast iets verhogen waar nodig
- Meestal een kleine crop om de foto wat beter uit te laten komen, regel van derden e.d.
- Opslaan in TIFF formaat
- Openen in Photoshop CS6 en daarin alleen verkleinen en/of kader toevoegen

Meer doe ik eigenlijk niet.
Ik ga nog even door wat foto's bladeren om te zien hoe het in de originelen is. In deze foto zit in het origineel wel wat, maar het lijkt vooral erger te worden met verkleinen in Photoshop.

Tips en verbeterpunten zijn welkom.

Mijn eerste vos...
BerichtGeplaatst: 26 maart 2014 19:54 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Ik weet dat 't hier geen beoordelingsforum is, maar ik kon 't niet laten......deze foto heeft echt potentie, ik vind 't een mooi portret, dus naar eigen smaak een beetje zitten rommelen.

Fotografie

Mijn eerste vos...
BerichtGeplaatst: 26 maart 2014 19:56 
Lid
Fotografie

Absoluut geen verkeerder foto hoor.
Ik had hem bewaard voor morgen, dan had je hem gewoon ter beoordeling kunnen zetten.
Kan die makkelijk hebben :)

Mijn eerste vos...
BerichtGeplaatst: 26 maart 2014 21:19 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Je laatste 2 bewerkingen zouden moeten zijn, omzetten in JPG (voor op het web) en dan nog iets na verscherpen.

Verscherpen altijd als laatste ook als je nog in RAW zit te werken, dus belichting, contrast, kleur, ruis (eventueel).
Pas als je klaar bent met al je bewerkingen in RAW en TIFF pas verscherpen indien nodig.
Als je eerst verscherpt dan verscherp je eventueele ruis op groot formaat (RAW) ook, maar wat ook gebeurt als je behoorlijk verscherpt voordat je de foto in Photoshop verkleind is dat je foto er na het verkleinen heel rot uit gaat zien.

Ik hoop dat je het een beetje kan volgen zo, en wellicht willen anderen nog wat aanvullingen of opmerkingen geven ?
Er zijn hier namelijk mensen die er nog véééél meer van weten dan ik, ik kom ook pas net kijken ;)

Mijn eerste vos...
BerichtGeplaatst: 31 maart 2014 16:25 
Lid
Fotografie

iew schreef:
Je laatste 2 bewerkingen zouden moeten zijn, omzetten in JPG (voor op het web) en dan nog iets na verscherpen.

Verscherpen altijd als laatste ook als je nog in RAW zit te werken, dus belichting, contrast, kleur, ruis (eventueel).
Pas als je klaar bent met al je bewerkingen in RAW en TIFF pas verscherpen indien nodig.
Als je eerst verscherpt dan verscherp je eventueele ruis op groot formaat (RAW) ook, maar wat ook gebeurt als je behoorlijk verscherpt voordat je de foto in Photoshop verkleind is dat je foto er na het verkleinen heel rot uit gaat zien.

Ik hoop dat je het een beetje kan volgen zo, en wellicht willen anderen nog wat aanvullingen of opmerkingen geven ?
Er zijn hier namelijk mensen die er nog véééél meer van weten dan ik, ik kom ook pas net kijken ;)

Bedankt iew en alle anderen die gereageerd hebben. Bovenstaande ga ik op letten en proberen op wat oude foto's.

En inderdaad omzetten naar JPG was ik vergeten erbij te zetten. Ik moest weg en wou toch nog even snel reageren. Heb er zelf altijd een hekel aan als iemand vraagt om hulp, vervolgens tips krijgt en dan niets meer van zich laat horen.

Mijn eerste vos...
BerichtGeplaatst: 31 maart 2014 16:26 
Lid
Fotografie

Ron62 schreef:
Ik weet dat 't hier geen beoordelingsforum is, maar ik kon 't niet laten......deze foto heeft echt potentie, ik vind 't een mooi portret, dus naar eigen smaak een beetje zitten rommelen.

Fotografie

Bedankt! Ziet er een stuk beter uit!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp