Het is 20 jun 2025 14:54

Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.

Auteur ouwe camera-zooi, deel I
 ouwe camera-zooi, deel I
BerichtGeplaatst: 27 dec 2010 14:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
op speciaal verzoek... :D

F1

canon demi, halfframe point&shoot

Fotografie

F2

lomo lubitel 166b TLR

Fotografie

F3

polaroid landcamera 350 rangefinder (de packfilm is wel reteduur.. :shock )

Fotografie

F4

praktica mtl-3 (heb nog een mtl-5 ook, maar deze is beter, en de pentacon 50mm 1.8 gebruik ik ook wel eens met een verloopring op mijn dslr..)

Fotografie

F5

gossen sixtomat colorfinder lichtmeter (werkt nog prima, ik gebruik hem nog redelijk veel, als ik met de lubitel op pad ga)

Fotografie

F6

philips boxflash 120

Fotografie

F7

leicaflex sl + canon ae-1 program (de leica torent boven de canon uit, qua grootte :D )

Fotografie

F8

agfa click II en agfa clack + clibo flits (worden beiden nog regelmatig gebruikt, de clack levert hele mooie platen op!)

Fotografie

later komt er nog meer.. :rof

groetjes, Alex!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ouwe camera-zooi, deel I
BerichtGeplaatst: 27 dec 2010 14:38 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Leuk spul!!! Werkt het ook nog allemaal naar behoren?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ouwe camera-zooi, deel I
BerichtGeplaatst: 27 dec 2010 14:45 
Lid
Fotografie

alles werkt nog.. wel kijk ik altijd of het de moeite is, om er film in te droppen. in die canon demi S, wat een halfframe is, ga ik niet snel film stoppen, want ik ben niet zo kapot van halfframe.. (rolletje van 36 wordt ineens 72 opnames) en met die boxflash, waar alles nog op werkt, zit ik nog een beetje in dubio, want ik weet niet of de afdichtingen nog helemaal goed zijn..(voor de zekerheid ga ik maar de tape erbij pakken.. :D ) maar, sluiters, filmtransport, diafragma´s, lichtmeting werkt nog allemaal.. :upc

ouwe camera-zooi, deel I
BerichtGeplaatst: 27 dec 2010 15:17 
Lid
Fotografie

Mooooooiiiiiiii.... :upc

ouwe camera-zooi, deel I
BerichtGeplaatst: 27 dec 2010 16:03 
Lid
Fotografie

THX! morgen weer meer, want het aantal topics is beperkt, :D

(ook weer een voordeel, want dan heb ik weer tijd, om ff de ext. harddisk door te spitten, naar foto-toestel-en andere accessoires-lensjes-plaatjes op te zoeken..)wordt nog een hele klus.. :) heb nog wat ander sovjet-ddr, of el japonees spul liggen, en dan nog de hele range van olympus compakkies, flitsers en de boxjes ook niet te vergeten natuurlijk.. eigenlijk heb ik nog geeneens zo heel veel, er zijn lui, die echt vele malen meer liggen hebben, en gebruiken.. wel een leuke community, met al die gekken, die dat ouwe spul nog steeds koesteren en gebruiken.. :D heb zelfs meerdere malen een oud dingetje gekregen, met nog een rolletje erin... soms stonden daar nog plaatjes op, en die waren nog steeds goed om te bekijken na ontwikkeling..heb alles naar de ori eigenaren opgestuurd, met soms hele leuke reacties, omdat een of ander inmiddels overleden familielid er nog op stond, en ze toch heel erg blij waren, met die plaatjes.. familieplaatjes uit de jaren 50-60 of soms wintersportvakanties uit de jaren 70...alles komt soms voorbij... :) knettergek eigenlijk.. :D (oudste filmpje dat ik ooit uit een gekregen camera gehaald heb, was een rolletje kodak 620 film, uit een oud kodak brownie hawkeye mod. B.b uit 1927!! :shock en ik heb ook nog een niet ontwikkeld rolletje minox minocolor2 asa 80 liggen, dat nog ontwikkeld zou moeten worden, alleen denk ik, dat het erg moeilijk wordt, om dat te laten ontwikkelen..(kwam mee met een hele zooi uit een of andere zolder-opruiming..)

diaprojectoren heb ik ook nog liggen...een pentacon en een minolta mini-slide, en er komt nog een leica-projector binnen tzt..soms sta je versteld, van de ingenieuze oplossingen uit die tijd, men had nog geen digitale toestanden, dus alles was nog mechanisch, maar inventief was alles wel..soms zijn het net zwitserse uurwerkjes..toch knap voor die tijd..simpel, maar briljant qua idee, en uitvoering.. :yahoo :heart

ik kijk altijd met bewondering naar de platen uit die tijd.. dat waren eigenlijk nog de echte fotografen, die verstand van fotografie hadden.. ik rommel maar wat aan, terwijl ik het met het moderne spul zoveel gemakkelijker heb.. :blush

zo´n ouwe camera zet je altijd weer even terug op je plaats..zo´n oud ding straft je meteen af, als je es de mist ingaat.. met digitaal kun je jezelf veel meer foutjes veroorloven, met zo´n oud ding, ben je meteen de sigaar.. :D

en toch ga ik graag op pad met zo´n oldie, want ik ben van mening, dat je er veel meer inzicht door krijgt..alles moet correct ingesteld staan, alles moet kloppen, en je doet soms een half uur over 1 plaatje..mss ben ik wel een masochist, om dat te proberen, maar de fun factor is wel mega hoor..mijn ultieme droom-camera is zo´n hele ouwe camera, waar nog glasplaten in moeten.. collodion-fotografie..dat moet toch wel echt de max. zijn, om dat onder de knie te krijgen..ik heb er wel eens platen van gezien, op een ander fotoforum, en dat is echt zo mooi!

heb er ff een filmpje ondergezet..over colodium-fotografie.. ik krijg er kippenvel van, zo mooi dat dat is.. :blush

http://www.youtube.com/watch?v=Gyf8fQOdvDs

sterker nog, ik krijg er altijd vochtige ogen van.. :cry ontroerend... :blush (als ik dat filmpje zie, dan word ik heel erg klein, en dan besef ik, dat ik een lullige snapshooter ben..)

ouwe camera-zooi, deel I
BerichtGeplaatst: 27 dec 2010 18:21 
Lid
Fotografie

Die practica had ik in bruikleen op de middelbare school en daar heb ik mijn spiegel reflex fotografie of uberhaubt fotografie scholing gehad. Maar thuis wat het de Olympus van een van je andere topics en diverse Fuji en kodak apparaten als ook wegwerp camera's tot ik mijn eerste 1.3Mp FujiFilm digicam kreeg. Maar die A1 is ook Vet. Het je ook een zeer ge.le T-90 ?

ouwe camera-zooi, deel I
BerichtGeplaatst: 27 dec 2010 18:29 
Lid
Fotografie

Tja... Praktica... wie is er niet mee groot geworden :)

ouwe camera-zooi, deel I
BerichtGeplaatst: 27 dec 2010 18:43 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Tja... Praktica... wie is er niet mee groot geworden :)

ruwe ddr-camera´s.. en soms moet je ze ahw aanschoppen.. :D
lichtmeter blijft wel es hangen, maar daar is een hele goede oplossing voor.. ff met de onderkant van de body rammen op de werkbank, en dan schiet ie meestal wel los.. :rof

da´s weer het mooie van dat oostblokspul.. het kan een stootje hebben.. :D die praktica´s waren begin jaren 80 best wel een enorme hit, want ze waren veel goedkoper dan de japanse camera´s.. (al bleken die japanners hun zooi toch wel iets beter op orde te hebben.. :D )
maar.. vanwege de nostalgie, hou ik nog steeds van praktica..als de boel eenmaal goed werkt, dan kun je er best leuke pics mee maken, al is de lichtmeting etc niet zo goed als van gelijkaardige japanse of (west-)duitse equivalenten..de lenzen waren wel goed..en m42 draad, oftwel p-draad had nooit bestaan zonder praktica..zeiss-ikon, het is toch allemaal verwant met praktica.. de technologische kennis hadden ze wel, alleen de communistische plan-economie, gooide roet in het eten..(goedkope materialen etc..)

ouwe camera-zooi, deel I
BerichtGeplaatst: 27 dec 2010 18:47 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Die practica had ik in bruikleen op de middelbare school en daar heb ik mijn spiegel reflex fotografie of uberhaubt fotografie scholing gehad. Maar thuis wat het de Olympus van een van je andere topics en diverse Fuji en kodak apparaten als ook wegwerp camera's tot ik mijn eerste 1.3Mp FujiFilm digicam kreeg. Maar die A1 is ook Vet. Het je ook een zeer ge.le T-90 ?

t-90 heb ik (nog) niet.. :)

een goede pentax spotmatic, of een nikon f1 of nog beter F2 met een lekker 50mm f/1.4 lensje lijkt me ook wel wat.. :foto

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp