THX! morgen weer meer, want het aantal topics is beperkt,
(ook weer een voordeel, want dan heb ik weer tijd, om ff de ext. harddisk door te spitten, naar foto-toestel-en andere accessoires-lensjes-plaatjes op te zoeken..)wordt nog een hele klus..

heb nog wat ander sovjet-ddr, of el japonees spul liggen, en dan nog de hele range van olympus compakkies, flitsers en de boxjes ook niet te vergeten natuurlijk.. eigenlijk heb ik nog geeneens zo heel veel, er zijn lui, die echt vele malen meer liggen hebben, en gebruiken.. wel een leuke community, met al die gekken, die dat ouwe spul nog steeds koesteren en gebruiken..

heb zelfs meerdere malen een oud dingetje gekregen, met nog een rolletje erin... soms stonden daar nog plaatjes op, en die waren nog steeds goed om te bekijken na ontwikkeling..heb alles naar de ori eigenaren opgestuurd, met soms hele leuke reacties, omdat een of ander inmiddels overleden familielid er nog op stond, en ze toch heel erg blij waren, met die plaatjes.. familieplaatjes uit de jaren 50-60 of soms wintersportvakanties uit de jaren 70...alles komt soms voorbij...

knettergek eigenlijk..

(oudste filmpje dat ik ooit uit een gekregen camera gehaald heb, was een rolletje kodak 620 film, uit een oud kodak brownie hawkeye mod. B.b uit 1927!!

en ik heb ook nog een niet ontwikkeld rolletje minox minocolor2 asa 80 liggen, dat nog ontwikkeld zou moeten worden, alleen denk ik, dat het erg moeilijk wordt, om dat te laten ontwikkelen..(kwam mee met een hele zooi uit een of andere zolder-opruiming..)
diaprojectoren heb ik ook nog liggen...een pentacon en een minolta mini-slide, en er komt nog een leica-projector binnen tzt..soms sta je versteld, van de ingenieuze oplossingen uit die tijd, men had nog geen digitale toestanden, dus alles was nog mechanisch, maar inventief was alles wel..soms zijn het net zwitserse uurwerkjes..toch knap voor die tijd..simpel, maar briljant qua idee, en uitvoering..

ik kijk altijd met bewondering naar de platen uit die tijd.. dat waren eigenlijk nog de echte fotografen, die verstand van fotografie hadden.. ik rommel maar wat aan, terwijl ik het met het moderne spul zoveel gemakkelijker heb..
zo´n ouwe camera zet je altijd weer even terug op je plaats..zo´n oud ding straft je meteen af, als je es de mist ingaat.. met digitaal kun je jezelf veel meer foutjes veroorloven, met zo´n oud ding, ben je meteen de sigaar..
en toch ga ik graag op pad met zo´n oldie, want ik ben van mening, dat je er veel meer inzicht door krijgt..alles moet correct ingesteld staan, alles moet kloppen, en je doet soms een half uur over 1 plaatje..mss ben ik wel een masochist, om dat te proberen, maar de fun factor is wel mega hoor..mijn ultieme droom-camera is zo´n hele ouwe camera, waar nog glasplaten in moeten.. collodion-fotografie..dat moet toch wel echt de max. zijn, om dat onder de knie te krijgen..ik heb er wel eens platen van gezien, op een ander fotoforum, en dat is echt zo mooi!
heb er ff een filmpje ondergezet..over colodium-fotografie.. ik krijg er kippenvel van, zo mooi dat dat is..
http://www.youtube.com/watch?v=Gyf8fQOdvDssterker nog, ik krijg er altijd vochtige ogen van..

ontroerend...

(als ik dat filmpje zie, dan word ik heel erg klein, en dan besef ik, dat ik een lullige snapshooter ben..)