Het is 29 jul 2025 06:38

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Bald Eagle
 Bald Eagle
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 11:03 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Na wat twijfelen (gezien het feit dat ik newbie ben op forum en met spiegelreflexcamera :angel ) ga ik toch nog maar kijken of ik iets kan uploaden wat iets meer in de smaak valt. Vandaar poging 3 uit foto van mn vakantie. Hier een serie van 3 foto's van een Bald Eagle die vanaf een muur gaat vliegen.
Foto's zijn gemaakt op 9 augustus in ZooParc de Beauval (Loire, France) tijdens een vogelshow (vandaar rechtsonderin een balk van de zijkant van de tribune dus). Geen van de foto's is na het verkleinen bewerkt.
Exif voor alle drie de foto's:
Sluitertijd: 1/800 sec.
Brandpunt: 135 mm
ISO: ISO-800
Diafragma: F/6
Wel of geen flits: geen flits

F1
Fotografie

F2
Fotografie

F3
Fotografie
(Bah, snelle sluitertijd en dan toch nog beweging in de vleugels :( )

Oja, tips voor eventuele bewerking zijn welkom, zaterdag krijg ik namelijk nieuwe fotoshop (Adobe Photoshop Elements 8), als die tips niet teveel moeite zijn natuurlijk :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Bald Eagle
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 11:21 
Lid
Fotografie

eerst over je iso, waarom zo'n hoge iso bij zonnig weer ? alhoewel me de kleuren en lichte gedeeltes meevallen ;) ook letten of je foto recht staat al je foto's staan nu scheef , voor een mooi comp. ook altijd letten dat het onderwerp (de Vogel ) niet zo centraal staat. en die witte muur is natuurlijk niet de mooiste omgeving om de vogel vast te leggen. en neemt ook de aandacht van de vogel weg
nabewerken is wel belangrijk, altijd wat verscherpen na het verkleinen. veel plezier met photoshop en leer ze ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bald Eagle
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 11:31 
Lid

om heel eerlijk te zijn, mn camera heeft zelf de iso ingesteld omdat ik gewoon snel foto's wilde kunnen maken :angel en als je snel foto's wilt nemen let je (ik in ieder geval) niet zo op hoe je de foto neemt. ik heb wat vrienden een paar foto's laten zien en als reactie gekregen waarom plaats je er niet een paar op een forum over foto's. dat heb ik dus gedaan.
over comp. heb ik nooit echt nagedacht, heb wel inderdaad ooit eens ergens gehoord dat het onderwerp niet centraal moet staan, maar heb er gewoon niet over nagedacht :angel
de muur kon ik helaas niet vermijden, tribune zat overvol, ik had dus geen bewegingsruimte :( het is inderdaad niet hele mooie achtergrond, maar soms heb je het niet voor het kiezen, voor een mooie achtergrond moet je echt geluk (en ervaring) hebben.
zodra ik fotoshop heb geinstalleerd zal ik al mn foto's verscherpen na het verkleinen, dat beloof ik. en ik kan dan wat gaan uitproberen met het echt bewerken van foto's (als ik er zin en geduld voor heb).
heel erg bedankt voor de tips :)

Bald Eagle
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 13:25 
Lid
Fotografie

Marloes,

Ik ben ook een newbie, dus welkom!
Qua Photoshop ben ik net zo leek, maar ik heb ook PSE8 en in de snelbewerken optie de automatische bewerking geeft volgens mij leuke resultaten, zonder het heel moeilijk te maken. Ik heb er een goed boek bij gekocht (tja, hoe heette dat ook alweer - "Het beste van PSE8" - ofzoiets. Bij dat boek zijn foto's die gebruikt zijn bij de uitleg te downloaden van een website, waardoor je zelf kunt oefenen. Ik ben er erg blij mee en heb er al veel van geleerd!

Groeten,
Leontine

Bald Eagle
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 13:27 
Lid
Fotografie

Vergeet ik je foto's nog :D

Die ISO viel mij idd ook op! Ik ben ook nog niet zo goed in mooie composities, dus ik zeg: mooie foto's! Al kun je in sommige gevallen de reling van de tribune er nog best afcroppen denk ik.

Bald Eagle
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 13:38 
Lid

Dankje Leontine, jij ook welkom hier (:
Ik ga kijken of ik dat boek misschien uit de bieb kan halen, anders zal ik het moeten kopen of gewoon lekker zelf gaan uitproberen (:

Bald Eagle
BerichtGeplaatst: 13 aug 2010 13:45 
Lid
Fotografie

Vind ze ook niet helemaal scherp. Ik zou toch proberen handmatig te gaan instellen. Snel foto's maken kan je bv ook als jede camera op AV F5.6 heb staan en je ISO zeker met dit mooie weer gewoon op 100/200. Zo stel ik me camera altijd in bij bv een hondenwandeling waar het alleen maar gaat om wat "kiekjes".

Bald Eagle
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 01:13 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
De eerste twee foto's spreken mij niet zo aan. Ik vind ze erg doorsnee en eigenlijk een beetje saai. Deels komt dat door de compositie en die kan je nog veranderen door een crop te maken. Met een crop ben je ook gelijk de balk en de witte muur kwijt. Het recht draaien van de foto's zal ook schelen. Beide is eenvoudig te doen met Photoshop, dus dat geeft waarschijnlijk geen problemen. Draai wel eerst en ga daarna pas croppen, want door het draaien heb je minder ruimte!

Foto 3 vind ik eigenlijk veel meer de moeite van het bespreken waard, want die heb je echt op een heel mooi moment gemaakt! :up De opspattende waterdruppeltjes zijn ook echt van meerwaarde bij deze foto! Natuurlijk is hij niet scherp. Dat klinkt misschien raar of bot als ik dat zo schrijf, maar zo is het helemaal niet bedoelt hoor. :D Een digitale foto heeft gewoon altijd wat verscherping nodig om een optimaal resultaat te krijgen. En een foto die verkleint wordt heeft nog eens een extra verscherping nodig, aangezien je scherpte verliest met verkleinen. Je schrijft zelf al dat je niet bewerkt hebt en deze verscherping dus niet hebt uitgevoerd, daarom is hij onscherp. Ik denk echter dat wanneer je met deze foto (het origineel natuurlijk, niet de verkleinde versie) aan de slag gaat, dat je er nog een heleboel uit kan halen en dat zou ik je zeker willen adviseren! Helemaal 100% scherp op het oog zal hij niet wezen, maar dit soort foto's is moeilijk om te nemen en zeker wanneer je dit nog niet eerder hebt gedaan vind ik echt dat je trots op jezelf mag wezen!

Ik heb even een (overigens erg snelle, want ik zit al te spijbelen, moet eigenlijk nodig weer verder met mijn eigen werk :DD) bewerking gedaan zodat je een idee krijgt van wat er met de foto kan. Als je dat niet wilt, haal ik hem natuurlijk weg!

Fotografie

Nog een paar laatste algemene tips: bij mens en dier altijd scherp stellen op het dichtstbijzijnde oog. Eén AF-punt gebruiken (scherpstelpunt) en daarbij bedenken dat het middelste punt het scherpste is. Nooit automatische ISO gebruiken. De ISO-waarde bepaald namelijk mede de hoeveelheid ruis in de foto. Dat is iets dat je altijd zelf in de hand moet houden! Mocht je naar de bieb gaan dan zijn de Photoshop boeken van Scott Kelby een aanraden.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp