De eerste twee foto's spreken mij niet zo aan. Ik vind ze erg doorsnee en eigenlijk een beetje saai. Deels komt dat door de compositie en die kan je nog veranderen door een crop te maken. Met een crop ben je ook gelijk de balk en de witte muur kwijt. Het recht draaien van de foto's zal ook schelen. Beide is eenvoudig te doen met Photoshop, dus dat geeft waarschijnlijk geen problemen. Draai wel eerst en ga daarna pas croppen, want door het draaien heb je minder ruimte!
Foto 3 vind ik eigenlijk veel meer de moeite van het bespreken waard, want die heb je echt op een heel mooi moment gemaakt!

De opspattende waterdruppeltjes zijn ook echt van meerwaarde bij deze foto! Natuurlijk is hij niet scherp. Dat klinkt misschien raar of bot als ik dat zo schrijf, maar zo is het helemaal niet bedoelt hoor.

Een digitale foto heeft gewoon altijd wat verscherping nodig om een optimaal resultaat te krijgen. En een foto die verkleint wordt heeft nog eens een extra verscherping nodig, aangezien je scherpte verliest met verkleinen. Je schrijft zelf al dat je niet bewerkt hebt en deze verscherping dus niet hebt uitgevoerd, daarom is hij onscherp. Ik denk echter dat wanneer je met deze foto (het origineel natuurlijk, niet de verkleinde versie) aan de slag gaat, dat je er nog een heleboel uit kan halen en dat zou ik je zeker willen adviseren! Helemaal 100% scherp op het oog zal hij niet wezen, maar dit soort foto's is moeilijk om te nemen en zeker wanneer je dit nog niet eerder hebt gedaan vind ik echt dat je trots op jezelf mag wezen!
Ik heb even een (overigens erg snelle, want ik zit al te spijbelen, moet eigenlijk nodig weer verder met mijn eigen werk

) bewerking gedaan zodat je een idee krijgt van wat er met de foto kan. Als je dat niet wilt, haal ik hem natuurlijk weg!

Nog een paar laatste algemene tips: bij mens en dier altijd scherp stellen op het dichtstbijzijnde oog. Eén AF-punt gebruiken (scherpstelpunt) en daarbij bedenken dat het middelste punt het scherpste is. Nooit automatische ISO gebruiken. De ISO-waarde bepaald namelijk mede de hoeveelheid ruis in de foto. Dat is iets dat je altijd zelf in de hand moet houden! Mocht je naar de bieb gaan dan zijn de Photoshop boeken van Scott Kelby een aanraden.