Het is 22 aug 2025 15:56

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Mus (+update)
 Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 30 nov 2011 20:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ja dat vraag ik me al een tijdje af, eigenlijk sinds ik natuurfotografie doe: Wat vind ik er zo leuk aan?
Wat ís er leuk aan om in de kou doodstil te zitten, te wachten, te wachten, te wachten, in die eerst nog zo'n comfortabele houding was intussen in krampachtige houding te zitten, kou te kleumen, te irriteren aan de vogels die ik eerst nog zo mooi dichtbij zag zitten toen ik door het raam keek dat die net naar de andere bolletjes gaan die in de tuin hangen, dat ik vervolgens wel daar ga zitten en ze weer terug vliegen om weer een uur te wachten, zo stil mogelijk... Om dan uiteindelijk hopen op een paar mooie plaatjes waarvan er eigenlijk al heel veel van zijn met nog hogere kwaliteit hier op photodrome maar ook met 1 klik te vinden zijn op google.nl. Of om vervolgens weer te balen dat de foto onscherp is of dat de belichting niet goed was.
Je zou zeggen dat ik er dus geen bal zou vinden, of dat ik een schop onder m'n hol moet geven om m'n camera te pakken en de natuur (dit geval de tuin) in te gaan.
Maar niks is minder waar.. Zodra ik vogels zie zitten in m'n tuin dan kan ik me met moeite inhouden om zo snel mogelijk de spullen te pakken en in te gaan fotograferen. :shock

Goed.. weer ontopic :knip2

Ik heb vanochtend sinds een half jaar oid weer tuinvogels op de foto gezet. Nou ben ik niet geheel ontevreden, maar beter dat kan het zeker. Veel waren/zijn overbelicht en ik had te kammen met hard licht. De witbalans heb ik op automatisch staan, misschien beter om die op een andere stand te zetten? Bijvoorbeeld zon?
Ik had de iso bewust op 800 gezet omdat ik dan de sluitertijd wat hoger kon doen, diafragma wat hoger omdat ik toch 300 mm heb gezoomd, achteraf zag ik dat het overbelicht was dus ik had het makkelijk met iso 400 kunnen doen.. :blush

F6.3
Iso 800
1/640
1. Fotografie

F 7.1
1/500
iso 800
2 Fotografie

exif hetzelfde als hierboven
3 Fotografie

Deze heb ik op automatisch gezet:
Deze exif kwam daaruit:
F 5.6
1/500
iso 1800 :shock
Echter is de achtergrond van deze foto niet zo donker als op andere foto's, komt dat door die iso?
4 Fotografie

Deze heb ik ook op automatisch gezet, maar de iso is hier veel lager terwijl ik bij beide situaties met evenveel licht te maken had? Dat snap ik dus niet..
F5.6
1/500
iso 400
5 Fotografie

Laatst bijgewerkt door [saskia] op 02 dec 2011 18:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 30 nov 2011 21:05 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Hou je iso zo laag mogelijk, max 400.
Centraal scherpstelpunt. Op het oog vd vogel scherpstellen.
Al servo gebruiken. (continue scherpstellen)
Kijk welke sluitertijd je haalt. Bv. objectief 400mm, sluitertijd gelijk of hoger. Met stabilisatie op het objectief win je natuurlijk een paar stops.
Gebruik een statief als het kan.
Vermijd te hard licht of tegenlicht.
Verdiep je in deze tak van fotografie door veel erover te lezen, maar vooral proberen en blijven volhouden. De resultaten zullen er alleen maar beter door worden.

http://www.cursus-fotografie.nl/natuurfotografie.php (link)

Google maar eens en je vindt genoeg info hierover.

Succes!! ;)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 30 nov 2011 21:17 
Lid
Fotografie

Bedankt voor je reactie! Continue scherpstellen is dat fijn?? dan hoef ik dus zelf in principe niet meer scherp te stellen? Wat is de meerwaarde ervan?
Stabilisatie op objectief heb ik aan staan, statief gebruik ik ook. Tegenlicht had ik niet, maar wel wat van de zijkant. ( niet helemaal van achter dat zie je ook aan de schaduwen)

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 30 nov 2011 21:34 
Lid
Fotografie

Natuurlijk moet je continue scherpstellen!!! :shock
Ik heb nog geen vogel geweten die blijft stilzitten op hetzelfde plekje! :dk
Met welk toestel en objectief maak je de foto's????

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 30 nov 2011 21:46 
Lid
Fotografie

tjieken schreef:

Nee maar je hebt het over de stand automatisch scherp stellen, wat heeft dat dan voor nut als je toch zelf scherp stelt? ;)
Nikon D3100 met 55 op 300 mm VR lens.

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 30 nov 2011 22:05 
Lid
Fotografie

[saskia] schreef:
tjieken schreef:

Nee maar je hebt het over de stand automatisch scherp stellen, wat heeft dat dan voor nut als je toch zelf scherp stelt? ;)
Nikon D3100 met 55 op 300 mm VR lens.

Bij een Nikon weet ik niet de benaming over het continue scherpstellen... Bij Canon is dit "al servo".
Je moet helemaal niet zelf scherp stellen!!!! Het toestel doet dit voor jou en ook "continue"!!!
Snap je het of niet????
Lees misschien eerst je handleiding door van je toestel en dan ga je die techniek wel leren beheersen.
Kan een nikongebruiker misschien de term "al servo" (canon) vertalen naar nikontaal voor Saskia...
Dank U. ;)

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 30 nov 2011 22:10 
Lid
Fotografie

Wil je niet zo schreeuwen? Komt een beetje vervelend over.
Ik weet echt wel wat je bedoeld hoor, maar ik vraag alleen wat de meerwaarde ervan is als de camera continue scherp stelt.

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 30 nov 2011 22:56 
Lid
Fotografie

Bij Nikon is dat CF-continue focus.
Eerst scherpstellen, en als het goed is volgt de camera je gekozen scherpstelpunt, als het object wat beweegt.
Bij -S- single focus blijft het scherpstelpunt "bevroren", zolang je de ontspanknop half ingedrukt houd.
Misschien wat duidelijker voor je :dk :)

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 30 nov 2011 22:58 
Lid
Fotografie

Dankje Schaeddy! :D Had dat nog helemaal niet bedacht terwijl het eigenlijk heel logisch is :) Ga het snel uitproberen

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 01 dec 2011 00:23 
Lid
Fotografie

[saskia] schreef:
Wil je niet zo schreeuwen? Komt een beetje vervelend over.
Ik weet echt wel wat je bedoeld hoor, maar ik vraag alleen wat de meerwaarde ervan is als de camera continue scherp stelt.

Ik zal niet meer "schreeuwen" Saskia!!! :dk
Lees je handleiding en en begrijp aub eerst de "termen" over wat er gesproken wordt! :blush
Sorry, maar als je wilt vogels fotograferen lukt dit in den beginne niet direct en wordt er vereist dat je er veel over leest en dergelijke.
Ik zal het hier bij houden.... :blink
Ik snap je reactie totaal niet en wees blij dat ik op je topic reageerde wat anderen blijkbaar niet deden, tot ik een oproep deed naar iemand die een "nikon" heeft en dit voor jou eens wilde uitleggen.

Aan Schaeddy bedankt! :up

Aan Saskia: Ook bedankt om op mijn topic te reageren.... :unsure

Laatst bijgewerkt door tjieken op 01 dec 2011 00:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 01 dec 2011 00:29 
Lid
Fotografie

jammer ze missen alle scherpte.
zou de tips meenemen in je volgende poging zal het stukken beter zijn.

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 01 dec 2011 08:07 
Lid
Fotografie

af-c
continu zelfontspanner
af-veldstand op enkelpunt
en de camera op a-stand
dit zijn de instellingen die je moet gebruiken..
een statief is ook erg handig omdat je met zoom werkt, hierdoor kun je ook laag in de iso blijven en ragscherp blijven schieten met 1/30..vergt een beetje kunde ;)
in het 1ste en laatste licht levert het mooiste beeld op, maar ook in de schaduw of bewolkt..komen de kleuren goed naar voren..
als je kunt bewerken schieten in raw, krijg je meer ruimte..
en als je in de tuin bezig bent is het belangrijk dat je de foto's al in je hoofd ziet en met dat beeld aan het werk gaat..
kijk hier maar eens..
http://www.pbase.com/martijn1/in_de_tuin
verders veel doen en verdiepen, het komt gaat niet vanzelf..je moet razendsnel reageren

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 01 dec 2011 18:20 
Lid
Fotografie

tjieken: liever geen reacties dan zulke reacties :D

Je kunt ook normaal tips geven en ik begreep echt wel wat die termen betekende hoor, ik vroeg me alleen af wat het voor meerwaarde heeft maar dat heeft schaeddy nu uitgelegd.
Was die opmerking sarcastisch van dat ik in je topic gereageerd had? Ik pb je wel even dan het niet off topic. (edit; dat wou ik maar dat kan niet, fijn zeg..)

Martijn: Dankjewel. Ik zal de volgende keer wel in A stand fotograferen maar vind het stiekem wel een beetje eng zo'n lange sluitertijd haha
Maar je hebt gelijk als dat niet hoeft is het zonde dat het dan ten koste gaat van de iso.
Ik heb al wel eens in RAW gefotografeerd maar toen kon ik ze niet openen op de computer?? Toen heb ik alles weg moeten gooien. (waren gelukkig niet zulke bijzonder foto's) dus dat doe ik nu niet meer.

Het is wel een goeie om het van te voren in m'n hoofd te hebben ja want ik had wel 3 punten waar ik foto's wilde maken in het begin en dan moest ik dus steeds de camera ergens anders op richten en dat schrikt die vogels weer af en de belichting is anders, dus moest steeds anders instellen. Op een gegeven moment heb ik me wel op dat punt gezet (van de foto's).

Dankjullie ik heb er weer een hoop bijgeleerd nu nog de praktijk :D

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 02 dec 2011 13:07 
Lid
Fotografie

Nou ik heb het op jullie manier gedaan, maar ze zijn zo'n beetje allemaal onscherp en wazig, op sommige foto's kun je er nauwelijks een vogel uit herkennen.....

edit: ik zie nu dat de A stand 1/20 heeft gekozen, dat is wel een beetje veel van het goede.
Misschien volgende keer op M stand en dan 1/50 doen met iso 400?

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 02 dec 2011 13:51 
Lid
Fotografie

maak je gebruik van een statief?

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 02 dec 2011 14:01 
Lid
Fotografie

ms heeft het er mee te maken dat de d3100 zelf geen scherpstel motor heeft. weet niet welke 300mm lens erop zit

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 02 dec 2011 16:33 
Lid
Fotografie

[saskia] schreef:
Nou ik heb het op jullie manier gedaan, maar ze zijn zo'n beetje allemaal onscherp en wazig, op sommige foto's kun je er nauwelijks een vogel uit herkennen.....

edit: ik zie nu dat de A stand 1/20 heeft gekozen, dat is wel een beetje veel van het goede.
Misschien volgende keer op M stand en dan 1/50 doen met iso 400?

Hallo Saskia

met welke diafragma heb je gewerkt?
ga daar zo klein mogelijk mee dat help de DOF is op een grotere afstand toch wel diep genoeg
en je hebt een 300 mm lens? de vuist regel ken je vermoedelijk wel sluiter tijd moet kleiner zijn dan de lengte van de brandpunt 300 mm=1/300 sec of sneller 200 mm=1/200 sec of sneller dat komt de scherpte ten goede.
weet niet wat de beperking in Iso is bij een nikon d3100 maar m.i. moet je niet boven de 400 gaan

groet Sieger

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 02 dec 2011 17:51 
Lid
Fotografie

martijn1 schreef:
maak je gebruik van een statief?

[saskia] schreef:
Bedankt voor je reactie! Continue scherpstellen is dat fijn?? dan hoef ik dus zelf in principe niet meer scherp te stellen? Wat is de meerwaarde ervan?
Stabilisatie op objectief heb ik aan staan, statief gebruik ik ook. Tegenlicht had ik niet, maar wel wat van de zijkant. ( niet helemaal van achter dat zie je ook aan de schaduwen)

ja dus. ;)

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 02 dec 2011 17:55 
Lid
Fotografie

@sho man: nu weet ik het niet meer, iedereen zegt wat anders.. dat regeltje over sluitertijd dat komt me wel vaag bekend voor. Maar waarom zei iemand dan hierboven dat het het kan redden met 1/30??
Diafragma heb ik ook geleerd als ik 300 mm inzoom dat ik hem dan hoger moet houden, ik heb nu een F9 gebruikt. En op de foto's zie je dat ik F7.1 en 5.6 (dat is de grootste die kan) gebruikt heb. Mijn iso kan tot 3200, dus je zou zeggen dat ie het met iso 800 wel zou moeten redden?

Mus (+update)
BerichtGeplaatst: 02 dec 2011 18:12 
Lid
Fotografie

Ik heb nog maar even de beste foto die gelukt is up geload.
Het was in de schaduw en nou ik er ook bij zeggen dat hij keurig stil zat. (de mussen niet)
Exif:
F8
1/30
iso 200
continue scherpstellen bij sluiter half ingedrukt.
Nog steeds niet heel scherp, maar vinden jullie dit wel beter?
Fotografie

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende