Ja dat vraag ik me al een tijdje af, eigenlijk sinds ik natuurfotografie doe: Wat vind ik er zo leuk aan?
Wat ís er leuk aan om in de kou doodstil te zitten, te wachten, te wachten, te wachten, in die eerst nog zo'n comfortabele houding was intussen in krampachtige houding te zitten, kou te kleumen, te irriteren aan de vogels die ik eerst nog zo mooi dichtbij zag zitten toen ik door het raam keek dat die net naar de andere bolletjes gaan die in de tuin hangen, dat ik vervolgens wel daar ga zitten en ze weer terug vliegen om weer een uur te wachten, zo stil mogelijk... Om dan uiteindelijk hopen op een paar mooie plaatjes waarvan er eigenlijk al heel veel van zijn met nog hogere kwaliteit hier op photodrome maar ook met 1 klik te vinden zijn op google.nl. Of om vervolgens weer te balen dat de foto onscherp is of dat de belichting niet goed was.
Je zou zeggen dat ik er dus geen bal zou vinden, of dat ik een schop onder m'n hol moet geven om m'n camera te pakken en de natuur (dit geval de tuin) in te gaan.
Maar niks is minder waar.. Zodra ik vogels zie zitten in m'n tuin dan kan ik me met moeite inhouden om zo snel mogelijk de spullen te pakken en in te gaan fotograferen.
Goed.. weer ontopic
Ik heb vanochtend sinds een half jaar oid weer tuinvogels op de foto gezet. Nou ben ik niet geheel ontevreden, maar beter dat kan het zeker. Veel waren/zijn overbelicht en ik had te kammen met hard licht. De witbalans heb ik op automatisch staan, misschien beter om die op een andere stand te zetten? Bijvoorbeeld zon?
Ik had de iso bewust op 800 gezet omdat ik dan de sluitertijd wat hoger kon doen, diafragma wat hoger omdat ik toch 300 mm heb gezoomd, achteraf zag ik dat het overbelicht was dus ik had het makkelijk met iso 400 kunnen doen..
F6.3
Iso 800
1/640
1.

F 7.1
1/500
iso 800
2

exif hetzelfde als hierboven
3

Deze heb ik op automatisch gezet:
Deze exif kwam daaruit:
F 5.6
1/500
iso 1800
Echter is de achtergrond van deze foto niet zo donker als op andere foto's, komt dat door die iso?
4

Deze heb ik ook op automatisch gezet, maar de iso is hier veel lager terwijl ik bij beide situaties met evenveel licht te maken had? Dat snap ik dus niet..
F5.6
1/500
iso 400
5