.
@Frans
Geen enkel probleem met je voorbeeld Png’s. Voor mij heel verhelderend.
Voor foto’s op het web (forums) gebruik ik vrijwel altijd Jpeg.
Bij logo’s, tekeningen, afbeeldingen met veel tekst gebruik ik Png, veelal met transparante achtergrond.
Omdat het toch al zo’n ingewikkelde materie is, wil ik mijn verhaal maar beperken tot Jpeg, ook omdat bijna iedereen dat formaat gebruikt.
Resolutie is ook weer een lastig iets omdat het in verschillende contexten wordt gebruikt.
Moet je ook weer gaan uitleggen dat we het bij foto’s eigenlijk hebben over PPI en de drukker praat over DPI.
In Photoshop wordt bij Afbeeldingsgrootte PPI gebruikt, maar dezelfde waarde wordt als DPI gebruikt als het naar de drukker gaat
(heb ik het nog maar niet over Pica en Punten).
Voor kwaliteitsdrukwerk wil een drukker graag minimaal 300 DPI, voor een beeldscherm, dus web volstaat 72 DPI.
Voor een groot bilboard kan zelfs 16 DPI voldoende zijn, maar een poster vraagt al gauw weer 100DPI.
Alles gerelateerd aan de kijkafstand.
Als je in Photoshop de afbeeldingsgrootte wil veranderen moet je er rekening mee houden of er al dan niet een vinkje staat bij Nieuwe pixels berekenen.
Anders kan dat onverwachte resultaten opleveren en ik bepaal liever zelf het resultaat.
Het door jou aangehaalde topic heb ik niet eerder gezien.
Een heel goed idee om heldere tips voor het plaatsen van foto’s te concentreren.
Zelf ben ik er nog niet helemaal uit.
.
Wel staat vast dat ik mijn foto’s voor sharen/linken op het web allemaal host op Flickr.
Foto’s mogen maximaal 200 MB zijn, video’s 1 GB.
Jpeg, Png en Gif (geen animatie) kunnen direct worden geupload.
Andere formaten worden geconverteerd naar Jpeg.
De foto’s in originele grootte worden door Flickr niet gecomprimeerd. Als je een geüploade foto weer download is die op bit-niveau identiek.
Bij de kleinere formaten wordt uiteraard wel gecomprimeerd en wat verscherpt.
Als je linkt naar het origineel in Flickr, rendert Photodrome – waar je geen invloed op hebt – naar 900 pixels langste zijde.
Als je op het +-je drukt, wordt er door Photodrome vergroot naar 1017 pixels hoogte.
Is het origineel groter dan verschijnt rechtsonder een vierkantje met 4 pijltjes en als je daarop drukt, ga je echt naar het origineel.
Met de foto die je upload bepaal je dus zelf de afmeting en de kwaliteit van de foto zoals je die wil laten zien.
Wil je echt het heft in eigen handen houden. Dan upload je alleen Jpeg, Png of Gif, formaten die door Flickr niet geconverteerd worden.
.
Mijn workflow daarvoor:
Ik fotografeer altijd in RAW.
De Raw-conversie doe ik in Lightroom en soms direct in Photoshop.
In LR vul ik de metagegevens aan.
Doe wat basis- standaardinstellingen, waaronder rechtzetten en perspectief.
Bewerken doe ik verder in PS.
Allereerst de Raw verscherping, meestal met NIK.
Daarna alle andere bewerkingen.
Dan bepaal ik het benodigde formaat/afmetingen voor het doel dat ik wil bereiken.
Afhankelijk van het doel (drukwerk, poster, web) kijk ik of nog naverscherping nodig is.
Automatische naverscherping bij exporteren, bijv. ui LR schakel ik uit.
Naar Flickr upload ik in het formaat dat ik maximaal wil laten zien.
Dat originele formaat link/share ik met de daarbij horende code.
.
Stel ik heb bij Flickr een foto van origineel 2000 x 3000 px
Dan biedt Flickr daarnaast o.a. circa
1350 x 2000 px
680 x 1024 px
Photodrome rendert dan het originele formaat naar 600 x 900 px
Met het plusje ga je circa 670 x 1017 px te zien krijgen.
Vervolgens bij drukken op het rechthoekje met de 4 pijltjes krijg je de originele 2000 x 3000 px.
.
Wil je eigenlijk de foto maar in 680 x 1024 px laten zien, upload dan in dat formaat als origineel naar Flickr en kies daarvoor bij het linken/sharen.
Je hebt dan geen ander verlies dan alleen dat door het renderen van Photodrome.
Met +-je en vierkantje met pijltjes krijg je het originele bestand zonder verlies.
.
Het is een heel verhaal geworden, maar misschien komen we zo met elkaar tot de best mogelijke kwaliteit voor onze foto’s op Photodrome.
.
.