Het is 18 jul 2025 15:33

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Super kleine soort wesp.
 Super kleine soort wesp.
BerichtGeplaatst: 24 apr 2009 21:57 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De juiste naam moet ik nog bekomen maar dit type wesp is echt klein. De dikste plaats van de body is 1mm en de lengte slechts 4.3mm. Ze zijn voor mij van de kleinste types die ik nog kan detecteren in volle vlucht en in volle zon. Omdat er in volle zon ook heel veel IR licht aanwezig is wordt de gevoeligheid van mijn meetsysteem op 850 nm IR licht ook wat teruggedrongen. En omdat ze zo klein zijn is de hoeveelheid teruggekaatst IR licht bijzonder gering op een afstand van 30 cm.

Deze kleine wespen vliegen in kleine groepen samen. Ze vliegen speels heen en weer bij de mooie zonnestralen. Ik heb speciaal de opstelling van de macrolens vrij dicht gehouden zodat een vullend beeldkader slechts 42mm is. Hierdoor bekom ik nog voldoende resolutie van deze kleine vliegende wezens na het croppen. Dat ze nog vrij scherp afgebeeld staan is natuurlijk te danken aan het precieze en vooral supersnelle detectie systeem. De meettijd bedraagt hiervan 1/25000 sec

Fotografie

Technische gegevens:

D300, F29, ISO200 manueele mode.
2 flitsen SB-800 op 1/32 PWR manueel.
2de shutter (compur1) 1/250 sec.
Shutter delay 5.5 msec.
Flash delay staat op 6 msec.
AF105/2.8D micro lens op de camera, AF60/2.8Dmicro+6T als meetlens voor het teruggekaatst IR licht.
Besturing camera via 2 AVR controllers (8MHz) en een CPLD MAX II Altera module (50 MHz).
2 stuks IR lasers elk 5 mW op 850 nm. Laser meettijd 2 x 20us of 1/25.000 sec.
2 stuks Groene lasers elk 10 mW voor het visueel richten van de camera op het insect.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Super kleine soort wesp.
BerichtGeplaatst: 24 apr 2009 22:04 
Lid
Fotografie

Is in ieder geval een sluipwesp, alleen zijn er daar wel duizenden soorten van :wacko

Mooi gevangen in zijn hangende vlucht, zwart heeft goede doortekening, en het amber van zijn lijfje is warm. Weer een fijne vangst met je insectenval (om het heel simplistisch uit te drukken :P ).

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Super kleine soort wesp.
BerichtGeplaatst: 24 apr 2009 22:19 
Lid
Fotografie

mooie plaat.. zou je opstelling wel es willen zien als je bezig bent.. ;) lijkt me bere -interessant!!! :upc

Super kleine soort wesp.
BerichtGeplaatst: 24 apr 2009 22:40 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Heel bijzonder! :up

Toch vind ik het wel jammer dat hij niet lekker scherp is...

Super kleine soort wesp.
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 11:31 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Schitterend :up

Profiel op dit foto forum
 Super kleine soort wesp.
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 14:08 
Lid
Fotografie

Mooi gevangen.
De scherpte kom indedaad net iets beter...

Gr

Peter

Super kleine soort wesp.
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 14:17 
Lid

mwoh, net niet scherp.. dat is jammer (vind de achtergrond persoonlijk wat dominant)

Profiel op dit foto forum
 Super kleine soort wesp.
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 14:42 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ziet er weer erg gaaf uit met een prachtige rustgevende en natuurlijke achtergrond. Scherpte is hem helaas niet helemaal...

Super kleine soort wesp.
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 19:33 
Lid

Bedankt iedereen!

Voor de scherpte, ik hoop dat jullie toch niet verlangen dat de vleugls ook scherp afgedrukt staan. Dit is praktisch onmogelijk te realiseren als je zelf in de field rondloopt met je toestel rond je nek. Ik vind dat de body van het kleine insect perfect infocus staat. Vergeet niet dat het om een insect gaat die nauwelijks 1mm diameter is en in relaief snelle beweging is tov de camera. Om dit insect nog op deze afmeting te kunnen weergeven is bijna een 100% crop gemaakt. Verscherpen doe ik maar heel weinig omdat ik nogal tegen oversharping ben, iets waaraan veel foto's te lijden hebben. Maar iedereen mag daarvan natuurlijk zijn eigen opinie hebben. Voor mij moeten/mogen bepaalde delen liefst minder scherp staan. Als de vluegels vb scherp zouden staan mis je volledig de bewegingsindruk.

Als het insects iets groter is heb je vanzelf betere sharpings mogelijk. Stel dat ik de opname nog meer in macro neem ( kan tot 24mm full frame ipv de huidige 42mm) dan heb je wel een dubbel zo groot beeld maar met minder dieptescherpte. Met dezelfde detectiefout wordt het bijna onmogelijk een insect scherp af te drukken. Opname hoek valt niet meer te kiezen. Probeer zelf maar eens een doodgewone grote zweefvlieg in macro te fotograferen die dan zelfs nog stil hangt. Ik had gekozen om het kleinste insect te tonen. Ik heb meerdere andere opnames zoals speldwespen die net wat groter zijn en vanzelf scherper tonen.

Het blijft een uitdaging om het nog beter te doen. Daarom ga ik telkens mij nog eens afvragen, hoe kan ik het nog beter doen, hoe vermijd ik de kleine fouten bij het detectie systeem vooral voor de diepte afstand. Nu bedraagt die +/- een paar mm op de afstand van 30cm tov de camera. Er is ook verschil tussen een zwart insect en een wit insect. zwart weerkaatst nauwelijks terwijl wit veel meer signaal geeft maar als gevolg meer dieptefout detectie. Ik kan waarschijndelijk ook nog het algorithme verbeteren om te zien als een signaal toeneemt of afneemt. Zolang het toeneemt komt het insect dichter bij de lens. Ik moet dat allemaal zelf uitdenken. Als jullie de camera gebruikt en de autofocus inschakeld dan heeft de fabrikant van het toestel dat gedaan voor jullie gebruikers. Maar ik denk nog wel wat verder, verbeteringen zijn altijd mogelijk en daarvoor zijn de kritische opmerkingen noodzakelijk.
Frans.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp