Het is 15 mei 2025 13:22

Auteur macrolens
 macrolens
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 14:03 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo iedereen,

Ik heb een behoorlijke tijd gespaard voor een nieuwe macrolens, en nu is het eindelijk zo ver :) Ik heb een Sony a 300. Ik wil de lens gaan gebruiken voor bloemen en insecten. Nu zit ik te twijfelen tussen een 180 mm en een 105 mm. Ik wilde eerst een 150 mm alleen die hebben ze niet voor Sony :( Nu zat ik toch te denken om voor de 180 mm te gaan, alleen vertelde een kennis van mij dat door de vergrotingsfactor (kan dat?) op mijn camera de 180 mm 1,5 keer vergroot word. En dat je bij die grote heel erg veel kans hebt op bewegingsonscherpte en dat het fotograferen dan heel moeilijk word. Dus nu weet ik eigenlijk niet meer welke ik moet nemen. Ik ben namelijk bang dat als ik de 180 neem ik dan heel erg last krijg van die bewegingsonscherpte, en als ik die 105 neem ik toch niet zo dichtbij kan komen als ik wil. Dus nu was mijn vraag aan jullie welke lens lijkt jullie het verstandigst om te nemen?

gr. Evy

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 macrolens
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 14:46 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
De vergrotingsfactor (oftewel: cropfactor) heeft geen invloed op de bewegingsonscherpte. Het gaat om de werkelijke brandpuntsafstand en dat is in dit geval 180mm.
Zelf gebruik ik de Tamron 90mm i.c.m. de Sony a300 en ook deze moet je heel stil houden om je scherptepunt juist te krijgen.
Er zijn hier meerdere leden die met een 105mm macro objectief mooi scherpe platen schieten van allerlei insecten :)
Met de 180mm heb ik helaas geen ervaring.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 macrolens
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 15:19 
Lid
Fotografie

Als ik jou was zou ik voor de 105mm gaan. Kun je ook mooi gebruiken voor portretten. :)

macrolens
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 16:07 
Lid

Volgens mij heeft zowel een een 105 als een 180 mm lens een 1:1 vergrotings factor.
Het verschil is dat je met een 180 lens verder van je onderwerp af kunt staan.Wat handig kan zijn bij levende onderwerpen [insecten] die anders weg vliegen als je dichterbij komt.
Met een 180 zal je met minimaal 1/200 ste moeten fotograferen om bewegingsonscherpte te voor komen en bij een 105 met een 1/100ste sec minimaal.
Wat in de praktijk slechts 1 stop is.
met een 180 kan je met je ingebouwde flits denk ik wel flitsen omdat de minimum instellengte 48 cm is bij een 105 of nog korter flits je dan over je onderwerp heen en zal je een ring of twin flitser moeten kopen.
Want met welke lens je ook macrofoto,s maakt zal na verloop van tijd blijken dat een flitser toch wel handig is om met een klein diafragma te fotograferen vanwege de scherptediepte.
Hieronder 2 voorbeelden zonder statief met een 180 lens de eerste f16 1/200sfe geflitst en de tweede f3.5 1/200 niet geflitst zie het verschil in scherptediepte

Fotografie

Fotografie

Profiel op dit foto forum
 macrolens
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 19:15 
Lid
Fotografie

Ik kan alleen uit ervaring spreken wat de 105mm betreft,dit is een geweldige fijne lens :up ik heb er al mijn macro foto`s meegemaakt en ik vind dat je toch nog redelijk afstand kan houden van de insecten/vlinders,ik gebruik dan wel vaak een eenpoot :)

macrolens
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 22:43 
Lid
Fotografie

Ik vind de 90mm erg fijn, heb geen ervaring met andere lenzen.
Omdat je bij macro lenzen op de mm werkt moet je hem altijd heel erg stil houden. Dus is een statief eigenlijk altijd wel onmisbaar.

macrolens
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 23:01 
Lid
Fotografie

Zou voor de 105 gaan is inderdaad veel veelzijdiger in gebruik!

macrolens
BerichtGeplaatst: 25 sep 2009 23:28 
Lid
Fotografie

Heb geen Sony, maar wel een macrolens. Heb ook een 105mm. De scherptediepte bij een 180 mm zal ook kleiner zijn en als je bij macrofotografie ergens behoefte aan hebt, dan is het wel scherptediepte... (uiteraard is een scherpe foto ook iets wat heel fijn is) :)

macrolens
BerichtGeplaatst: 30 sep 2009 17:17 
Lid

Ik wilde even zeggen dat ik een 105 mm heb gekocht. En ik weet nu al wel zeker dat ik de goede keuze heb gemaakt :) Ben tot nu toe erg tevreden met m'n keuze. Bedankt iedereen voor het advies :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp