Het is 16 mei 2025 12:05

Auteur Circulaire Pola filter, welke?
 Circulaire Pola filter, welke?
BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 20:08 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Ik ben op zoek naar een circulair polarisatiefilter voor mijn Nikon D90 en las dat er nogal wat verschil is in prijs en kwaliteit. Ik zie merken als B+W, Hoya, maar ook Nikon. Ik heb ooit een gebruikt pola filter van iemand kado gekregen, maar die is ondertussen aan vervanging toe.

Ik wil zo ongeveer euro 75-100 uitgeven, heb ik daar een goed pola filter voor? Iemand met ervaringen/advies die mij verder kan helpen?

Dank.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 20:38 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ik haal de mijne altijd bij Foka, da's ongeveer de helft goedkoper dan in de lokale winkel.
Gewoon B&W, MEC (Met Extra Coating) en nog gratis opgestuurd.
Zelfs die van doorsnede 67mm is onder de 100 euro (da's de grootste in mijn bezit nu).
Je moet wel weten wat jouw gewenste doorsnede is. Merk toestel of lens is niet boeiend.

Verschil in kwaliteit is mij eens leuk uitgelegd door een verkoper. Hij liet 2 kwaliteiten eens zien door middel van reflectie van winkel-tl-licht. De goedkope reflecteert wit licht. Dus je bent een boel licht kwijt. De betere reflecteert een heel klein beetje groen. Minder groen in je foto is het minst erg, omdat dat door de ogen "toch wel als beste gezien wordt".

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 20:49 
Lid
Fotografie

Ik weet de lens diameter niet maar afhankelijk van die maat zal de prijs zijn. B+W MRC voor 58mm zal voldoende zijn en je hoeft geen slimline versie zolang je geen 10 of 11mm lens hebt. Hoya is vrijwel net zo goed als ook Nikons's 'eigen' merk. Ik zou echter B+W aanraden, in de meeste tests komen ze er net een fractie beter uit dan Hoya. Hoya zal ik echter weer wel aanraden op Sigma, Tokina en Tamron lenzen omdat daar hetzelfde glas inzit. Ik heb dan ook maar 1 Hoya en de rest B+W. Ik heb maar 1 Sigma :)

MRC tov een niet MRC is aan te raden omdat het water en stof afstotend is en makkelijker schoon te maken is als er toch vuil op zit en net iets beter ontspiegeld is. Een Filter filterd dus daar moet je niet op bezuinigen als je een filter koopt.

En adviezen mbt goedkope lenzen daar moet je geen dure filters op doen moet je in de wind slaan. Minder goede filters belemmeren scherpte, en AF en de snelheid. Als je dan al iets goedkopere lenzen hebt dan zullen deze alleen maar minder presteren. Goede en dure filters raak je ook net zo goed als goede lenzen ook weer kwijt zonder veel verlies mocht dat nodig zijn.
En oja pas op als je standaard al een UV filter hebt als bescherming, draai die eraf als je een pola gaat gebruiken. Een pola heeft al 2 delen die van elkaar kunnen draaien maar een extra filter kan leiden tot het niet meer los kunnen krijgen van een filter van de lens of van het andere filter. Laat staan dat het de kwaliteit beinvloed.

Een polafilter kan varierend van 1 tot 3 stops licht tegenhouden, houdt daar ook rekening mee :)

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 12:32 
Lid

Hi,

Dank voor de antwoorden, ik had mijn oog al laten vallen op een B+W MRC, het is voor mijn 52mm (18-55) standaard kitlens die bij de D90 werd geleverd.

Weet iemand toevallig hoeveel stops deze is? Het betreft de "B&W Pol circular MRC 52 E", ik kan niet zo gauw vinden of er nu verschillende soorten in zijn qua stops.

Dank je.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 13:36 
Lid
Fotografie

Dat staat er niet op maar het hangt van het licht af, van 1 stop tot ongeveer max 3 stops. En dat hangt natuurlijk af van de draaiing van het filter. Het is dus niet ene Polafilter met een vaste waarde. Gelukkig heb je een lichtmeter dus je merkt er niet veel van, maar als je maximaal gebruik maakt dan kan dat tot zeer lange sluitertijden gaan leiden waardoor je bewegings onscherpte krijgt. Dan zul je dus je ISO omhoog moeten gooien. Maar ook daar hoef je je niet zorgen over te maken. De gemiddelde Nikon en Canon's zijn niet bang tot 800 zonder problemen. Daarboven ook niet 1-2-3 maar dan zul je wel beter moeten belichten.

Dus kijk goed door je zoeker als je je pola instelt en kijk dan ook naar de sluitertijden. :)

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 17:53 
Lid

Thanks, ik heb de 'gecoate' B+W besteld, binnenkort maar eens even gaan uitproberen dan.

Gr.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 18:38 
Lid
Fotografie

Veel plezier er mee :)